9 sfaturi pentru o digestie buna la masa de Pasti, de la nutritionistul-dietetician Anisia Vorinca

0

Sarbatorile sunt prilej de bucurie, de timp pretios petrecut impreuna cu familia si de refacere atat psihica, cat si fizica. Fiecare cultura isi are propriile obiceiuri culinare. Mesele impreuna cu familia si prietenii sunt luate cu mai multa veselie si destindere decat in solitudine. Datina culinara de Pasti, respectata cu sfintenie in gosposdariile traditionale devine in zilele noastre o adevarata provocare.

Deja stim dinainte ca mesele vor fi grele, ca vom manca mai mult decat de obicei, ca vom gusta mai mult vin si mai multe deserturi. Si ne gandim pe de-oparte cu nerabdare, pe de alta parte cu groaza la mesele imbelsugate.

As vrea sa va vin in intampinare cu cateva idei prietenoase, care sa nu va incarce prea tare sistemul digestiv, pentru a evita si un tonus mental mai scazut. Mai ales cei care au tinut post, este bine sa fie putin mai atenti.

Haideti sa vedem, care sunt preparatele de baza pentru masa de Pasti si cum le putem gati si asocia: ouale, drobul, friptura de miel, ciorba de miel, pasca, sunca fiarta, cas.

1. Nu asociati la aceeasi masa oua, carne si branza.
Aceasta combinatie este greu de digerat, poate provoca balonare si o stare de somnolenta dupa masa. Optati pentru oua la micul dejun, pentru carne la pranz si pentru branza la cina de exemplu. Alaturi de fiecare sa fie din belsug verdeturi de sezon: salata verde, ceapa verde, usturoi verde, hrean si ridichi. Daca totusi le asociati, pentru ca obisnuinta este mai puternica decat ratiunea, alegeti cantitati mici si bucurati-va de gust. Totusi straduiti-va sa nu complicati prea tare mesele.

2. Preparati carnea de miel in cuptor fara grasime.
O oala de lut este ideala. Stropiti la sfarsit carnea cu ulei de masline. Nu asociati carnea cu cartofii de data aceasta, ci doar cu salata din cruditati. Cartofi mancati pe tot parcursul anului, miel nu.

miel
3. Ciorba de miel: adaugati multe legume in ciorba si fierbeti-le cat sa ramana usor crocante.
Nu mai adaugati orez sau cartofi in ciorba, zarzavaturi sunt suficiente. Inlocuiti smantana de vaca cu smantana vegetala de soia sau orez sau faceti dumneavoastra smantana de caju. Suna complicat si exotic, insa va asigur ca in 5 minute nu aveti ce sa faceti, iar gustul este izbitor de asemanator.

4. Pasca: exista nenumarate reinterpretari ale retetei. Alegeti-o pe cea care va place, insa alegeti si ingrediente inteligente pentru a o face o idee mai sanatoasa: faina integrala in loc de faina alba, lapte de soia sau orez in loc de lapte de vaca, zahar brun in loc de zahar alb sau dupa posibilitati sirop de agave, zahar de cocos. Combinati zaharul cu stevia, care este un indulcitor natural fara calorii. Rezumati-va doar la un ou pentru a lega compozitia. Pentru gospodinele mai deschise catre nou exista multe retete de pasca chiar si vegana. Cautati-le si adaptati-le stilului personal.

prajituri
5. Deserturile: faceti doar un fel de prajitura.
Nu mai este ca odinioara cand prajiturile se faceau in casa doar duminica si de sarbatori si atunci se faceau de mai multe feluri. Alegeti o reteta cu ananas si kiwi. Aceste fructe contin niste enzime care ajuta digestia. Nu va complicati cu prajituri cu creme grele. Mancati desertul la 3-4 ore dupa pranz alaturi de un ceai digestiv din plante.

6. Lichidele: beti suficienta apa cu 30 de minute inainte de masa si la doua ore dupa masa. Cu atata mancare in jur, putem avea tendinta sa uitam de apa. Inarmati-va cu ceaiuri digestive din plante si beti dupa fiecare masa unul neindulcit cu inghitituri mici. Va ajuta digestia.

vin

7. Nu exagerati cu alcoolul. Gustati evetual putina tarie inainte de masa si un pahar de vin dupa masa. In momentul cand bem alcool, ficatul va metaboliza mai intai alcoolul, dupa aceea mancarea, care intre timp va sta in stomac asteptandu-si randul si provocand discomfort.

8. Cumparati-va un supliment cu enzime digestive de calitate, care sa contina acid clorhidric, ardei iute, pepsina, papaina, pancreatina, lactaza, celulaza, diastaza, lipaza, bromelaina, ghimbir, fenicul, menta, musetel etc. Luand o tableta la masa principala va fi ajutata digestia.

9. Iesiti la plimbare dupa-masa, seara, chiar daca e vreme urata. Organismul va va fi recunoscator.
Nu va lacomiti de la inceput la toate preparatele. Exersati putin rabdarea si bucurati-va cu adevarat de sarbatoare avand o stare de bine. Sunt cel putin doua zile in care puteti savura pe rand mancarurile pregatite. Veti fi mandri de dumneavoastra dupa trecerea acestor zile si revenirea va fi mai usoara.

Sunt de parere ca nimic nu ne este interzis, ceea ce face diferenta intre a ne simti bine, plini de energie si a ne simti rau si fara energie este cantitatea, calitatea, asocierea si modul de preparare al alimentelor.

In speranta ca am reusit sa va sensibilizez putin sa acordati mai multa atentie sanatatii, va doresc un Paste fericit si linistit alaturi de persoanele dragi din viata dumneavoastra!

Cu respect pentru sanatate,

Anisia
Anisia Vorinca, nutritionist-dietetician, contributor Televiziunea Medicala

Anisia Vorinca este nutritionist-dietetician licentiat, masterand in cadrul programului de
Nutritie Clinica si Comunitara al Universitatii de Medicina si Farmacie “Victor Babes” Timisoara si
membra in Asociatia Dieteticienilor din Romania. Serviciile oferite sunt de consiliere profesionala in
domeniul nutritiei si dieteticii, pentru un stil de viata sanatos, scadere si crestere in greutate,
dietoterapie in functie de afectiune, nutritia femeii gravide, nutritie pediatrica, nutritie geriatrica,
nutritie oncologica, nutritie sportiva, consultanta nutritionala in gradinite si scoli, sustinerea de seminarii si cursuri de nutritie.
https://www.facebook.com/Nutritionist-Dietetician-Anisia-Vorinca-1615743205362524/

Share.

Leave A Reply