Nautul – beneficii pentru sanatate. Sfaturile nutritionistului-dietetician, Anisia Vorinca

0

Nautul face parte din familia leguminoaselor si provine din Asia, regiune in care se si consuma de foarte mult timp.

Nautul este foarte apreciat atat in tarile musulmane, in India, cat si in tari europene precum Italia si Spania. La noi a devenit mai cunoscut, mai ales in ultimii ani, odata cu interesul crescut pentru alimentatia sanatoasa, insa se cultiva si pe teritoriul Romaniei in unele locuri din Dobrogea, inca de pe vremea Imperiului Otoman. Fiind un aliment extrem de versatil, satios, gustos si cu multiple beneficii si intrebuintari, este indragit repede de cei care il incearca pentru prima data. Motiv pentru care il recomand si eu in cadrul unei alimentatii echilibrate si imi doresc sa-l fac cunoscut cator mai multi oameni.

Nautul – proprietati

Proprietatile terapeutice remarcabile ale nautului fac din aceasta leguminoasa plina de simplitate un aliment ideal pentru omul zilelor noastre, care are nevoie de hrana de calitate, mai mult ca oricand. Proteinele din nautul crud sunt in proportie de aproximativ 20%, carbohidratii in jur de 45% iar grasimile in jur de 6%, facandu-l astfel extrem de hranitor pentru toate varstele.

Nautul este o sursa buna de vitamine B2 si B6. Folatii implicati in buna functionare a sistemtului nervos si in reducerea riscului de atac de cord sunt intr-o cantitate tripla fata de doza zilnica recomandata pentru acest nutrient. Alte vitamine prezente sunt: A, B1, B3, C si E.

Cele mai importante minerale care se gasesc in compozitia nautului sunt: Fierul, Fosforul, Potasiul, Magneziul, Calciul si Zincul.

Nautul – recomandari

Nautul este recomandat in dieta echilibrata a omului sanatos, dar mai ales in diverse afectiuni, precum diabetul, hipercolesterolemia, constipatia, dereglari functionale ale sistemului nervos fiind foarte util in astenii si nevralgii, dar si in sarcina. Fibrele din naut impiedica absorbtia intestinala a colesterolului, ajuta la scaderea tensiunii arteriale si protejeaza impotriva bolilor cardiovasculare. Consumul regulat de naut intr-o dieta sanatoasa previne arterioscleroza si toate manifestarile ei.

Nautul este un aliment ideal pentru bolnavii de diabet, deoarece contine carbohidrati cu absorbtie lenta, ajutand astfel la mentinerea echilibrului glicemic. Datorita continutului de proteine si carbohidrati complecsi este indicat si in curele de slabire, pe timpul carora nu trebuie sa fugim de alimentele consistente, ci dimpotriva, sa le alegem si sa le asociem inteligent pentru a putea scadea in greutate sanatos.
Pentru cei cu sensibilitate sau intoleranta la gluten, nautul reprezinta o alegere extrem de sanatoasa pentru dieta, deoarece NU contine gluten.

Alte intrebuintari medicinale ale nautului: provoaca diureza insotita de o eliminare de acid uric si cloruri, fiind in acelasi timp un bun antiseptic al cailor urinare. Datorita acestor calitati, semintele de naut sunt folosite in tratarea afectiunilor renale (colici nefritice, litiaza) si hepatice, precum si in cazul racelilor. Are deasemenea efecte energizante, stomahice (favorizeaza digestia) si vermifuge (distruge viermii intestinali).
Prin continutul diferitelor tipuri de antioxidanti, nautul protejeaza impotriva cancerului si poate fi folosit de asemenea in dieta bolnavilor de cancer.

Nautul este un aliment aproape complet, ale carui proportii de nutrienti sunt destul de bine echilibrate. Din acest motiv, poate fi folosit ca fel principal la o masa, asa cum se intampla in dieta traditionala mediteraneeana. Pentru a oferi toti aminoacizii esentiali se poate combina cu cereale integrale.

Nautul – Preparare si utilizare:

  • Boabele se hidrateaza in jur de 8 ore in apa, apoi se fierb la foc mic 30-60 de minute. Se pot folosi ca atare impreuna cu legume gatite, orez, in salate de cruditati, in ciorbe sau se poate face vestitul si deliciosul hummus.
  • Germinarea nautului va spori beneficiile sale vitaminizante si antioxidante, sustinand functia ficatului de detoxifiere.
  • Din boabe crude sau prajite se face faina de naut, care este mai apoi folosita la orice mancare necesita faina, la falafel, clatite, biscuiti, muffins etc.
  • Boabele prajite de naut se macina fin iar pulberea obtinuta se foloseste ca inlocuitor de cafea.

Modul in care trebuie sa privim alimentele in general este ca ne-au fost date spre sanatatea noastra, sa ne fie medicamente, asa cum atat de frumos spune parintele medicinei, Hipocrate. Insa ele trebuie consumate regulat, preparate si asociate corect pentru a beneficia la maxim de calitatile lor exceptionale.

Cu respect pentru sanatate,

Anisia

Anisia Vorinca, nutritionist-dietetician, contributor Televiziunea Medicala

Anisia Vorinca este nutritionist-dietetician licentiat, masterand in cadrul programului de
Nutritie Clinica si Comunitara al Universitatii de Medicina si Farmacie “Victor Babes” Timisoara si
membra in Asociatia Dieteticienilor din Romania. Serviciile oferite sunt de consiliere profesionala in
domeniul nutritiei si dieteticii, pentru un stil de viata sanatos, scadere si crestere in greutate,
dietoterapie in functie de afectiune, nutritia femeii gravide, nutritie pediatrica, nutritie geriatrica,
nutritie oncologica, nutritie sportiva, consultanta nutritionala in gradinite si scoli, sustinerea de seminarii si cursuri de nutritie.
https://www.facebook.com/Nutritionist-Dietetician-Anisia-Vorinca-1615743205362524/

Share.

Leave A Reply