Cum sa prepari mancarea – ce e sanatos si nesanatos!

0

Cei trei „S” reprezinta regula de aur in pregatirea mancarii: simplu, sigur, sanatos! Iata cum ar trebui sa prepari mancarea, ca tii departe bolile, iata ce trebuie sa eviti!

Practic, ce este sanatos in alimentatie

Un prim pas pentru o alimentatie sanatoasa este sa invatam cat mai multe despre aceasta. Cateva elemente de baza sunt:
– asigurarea unui aport caloric corespunzator (echilibru caloric)
– acoperirea tuturor substantelor nutritive in proportii adecvate (echilibru nutritional)
– aport de sare de maxim 5-6 g/zi
– consum zilnic proportionat al celor cinci grupe alimentare: cereale si produse cerealiere, fructe si legume, lapte si produse lactate, alimente bogate in proteine (de origine vegetala si animala), alimente grase si produse zaharoase cu multa cumpatare
– trei mese principale si doua-trei gustari, la ore adecvate – asa este sanatos
– preparare prin tehnologii moderne
– consum cu calm, savurarea mancarii
– grija pentru siguranta alimentara
– aport de lichide de cel putin doi litri zilnic
alcoolul nu face parte din alimentatia sanatoasa, dar se admite un aport moderat

Ce obiceiuri alimentare trebuie evitate, ce e sanatos

Ar trebui evitate obiceiuri precum prajirea alimentelor in ulei, preparararea hranei pe gratarul cu carbuni sau prepararea mancarurilor cu sos. Nutritionistii sugereaza o serie de trucuri prin care gustul preparatelor sanatoase poate fi substantial ameliorat. Marinarea carnii in amestecuri de condimente si ierburi aromate inainte de a o coace este o modalitate excelenta de a obtine un gust delicios si este mai sanatos! De asemenea, puteti folosi din belsug sucul de lamaie, atat pe preparatele din carne, peste, cat si pe legumele proaspete sau gatite.

Cum inlocuim traditionalul gratar preparat pe carbuni

Cand vine vorba de traditionalul gratar preparat pe carbuni, este important de stiut ca exista un potential cancerigen al substantelor rezultate din arderea carbunilor si a grasimii, precum si al cantitatii crescute de oxidanti rezultati prin gatirea la temperaturi foarte crescute. Astfel, se poate inlocui gratarul pe carbuni cu noile tehnologii care faciliteaza gastrotehnia sanatoasa, cum ar fi vasele de gatit cu aburi si cele din teflon sau ceramica. Gratarele, fripturile si salatele pot fi aromatizate sanatos prin folosirea usturoiului si a cepei.

Combinatiile de plante aromatice, alternativa la adaosul de sare

Un alt sfat sanatos de la specialistii in nutritie este legat de folosirea combinatiilor preferate de plante aromatice proaspete sau uscate (patrunjel, oregano, menta, cimbru etc.) in toate mancarurile pe care le gatim. in acelasi timp, pe langa un gust aromat, ele reprezinta si o alternativa la adaosul de sare, care ar trebui evitat.

Ce sa eviti, de pilda, la ciorbe, cum sa faci snitelele si chiftelele

Ciorbele vor fi delicioase daca se folosesc rosii proaspete sau suc de rosii, bors sau iaurt degresat. In schimb, este recomandata evitarea rantasului, adaosului de ou si smantana sau calirea legumelor in ulei. Omleta sanatoasa este omleta alba (doar din albusuri) sau mixta (un ou integral si doua albusuri), preparata in vas de teflon, uns cu putin ulei. Pentru a obtine un plus de savoare, se pot adauga ceapa verde, ierburi aromate şi ardei. De asemenea, este mai sanatos ca snitelele si chiftelele sa fie coapte in cuptor in loc sa fie prajite.

Modul in care combinam alimentele sanatoase in farfurie tine de preferintele culinare ale fiecaruia. Alimentatia sanatoasa inseamna variatie si moderatie. Legat de asa-zisele „combinatii interzise”, precum carnea cu cartofii, fructele cu lactatele, unii sustin ca nu exista dovezi stiintifice care sa sugereze nocivitatea unor astfel de asocieri. Cumpatarea este cuvantul magic legat de servirea mesei – sa mancam incet si sa savuram alimente in portii moderate, astfel incat sa ne putem ridica de la masa satisfacuti, dar nu ingreunati prin ghiftuiala. De asemenea, ar trebui sa se manance ce s-a planificat in mod sanatos.

Share.

Leave A Reply