Varza – efectele terapeutice ale verzei – Sfaturile Nutritionist-Dietetician Anisia Vorinca

0

Rolul meu, ca nutritionist, este de a va prezenta importanta fundamentala a fiecarui aliment in parte. Este de-a dreptul incredibil cum acestea ne asigura nutrienti atat de pretiosi pentru organismul nostru. Poate parea exagerata perspectiva, cum ca un aliment atat de banal si accesibil, precum varza, poate avea multe efecte benefice asupra sanatatii noastre, astfel ca doresc sa va conving de acest lucru in cele ce urmeaza.,

Insusi Hipocrate, parintele medicinei, a apreciat valoarea terapeutica a verzei. De cateva decenii se stie, fiind demonstrat prin studii, ca varza, contine niste substante care pot impiedica formarea de tumori maligne si pot chiar opri dezvoltarea lor.

Varza – proprietati si indicatii:

  • Tranzit intestinal: fiind bogata in celuloza, are un efect usor laxativ ajutand la reglarea tranzitului. Unele persoane cu probleme digestive, din cauza unei alimentatii dezechilibrate, pot avea probleme cu flatulenta dupa ce mananca varza. Insa va asigur ca odata echilibrata alimentatia, vor disparea aceste neplaceri.
  • Efectul cel mai important si cel mai studiat este cel anticancerigen, datorita substantelor fitochimice. Antioxidantii din varza previn aparitia cancerului, iar consumul ei este indicat mai ales in caz de boala deja diagnosticata;
  • Afectiuni ale stomacului: sucul de varza amelioreza inflamatia mucoasei si simptomele specifice (dispepsie, senzatie de greutate, eructatie si durere de stomac). Efectul vindecator al sucului de varza asupra ulcerelor gastrice si duodenale a fost demonstrat intr-un experiment inca din anii 1980;
  • Substantele sulfuroase din varza actioneaza ca un antibiotic, sprijinind flora bacteriana. Sucul de varza poate fi folosit in completarea tratamentului pentru colita si dezechilibru bacterian la nivelul intestinului;
  • Paraziti intestinali: sucul de varza baut pe stomacul gol, poate fi folosit ca vermifug pentru eliminarea parazitilor intestinali;
  • Afectiuni cardiovasculare: datorita continutului ridicat de potasiu si scazut de sodiu, varza este indicata in caz de hipertensiune sau retentie de apa;
  • Dislipidemii: ajuta la scaderea nivelului de colesterol LDL (rau);
  • Obezitate: varza are foarte putine calorii, insa confera senzatia de satietate, motiv pentru care ar trebui inclusa frecvent in orice cura de slabire;
  • Osteoporoza si deficit de calciu: calciul din varza are o absorbtie foarte buna;
  • Diabet: datorita continutului scazut de carbohidrati, crescut de vitamine si minerale este recomandata in caz de diabet;
  • Guta, artrita, calculi renali: varza purifica sangele, ajutand la eliminarea acidul uric;
  • Antiinflamator: datorita continutului de glutamina, varza este indicata in cazul diverselor inflamatii, iritatii, dureri articulate, alergii si afectiuni ale pielii;
  • Scorbut, sistem imunitar slabit: datorita continutului crescut de vitamina C, este recomandat sa consumam varza pe tot parcusul iernii. Nu intamplator natura ne-o pune la dispozitie in acest anotimp, cand resursele de vitamina C nu sunt prea multe;
  • In caz de hipotiroidism, consumul de varza trebuie sa fie moderat si personalizat, deoarece unele substante pot interfera cu captarea iodului de catre tiroida;

Varza – mod de folosire:

  • Proaspata: sub forma de salata cu putin ulei de masline si otet de mere sau zeama de lamaie;
  • Suc proaspat: obtinut cu un storcator sau facut la blender. Se poate combina cu suc de morcovi si mere. Va recomand sa cereti sfatul unui specialist, daca suferiti de o boala digestiva, pentru a va putea face recomandarile potrivite;
  • Gatita: varza trebuie gatita bland pentru a nu se distruge nutrientii, ideal la aburi pana se inmoaie putin, sau chiar fiarta in apa;
  • Murata proaspata: varza murata este excelenta pentru sanatatea noastra. Purifica sangele, ajuta la imbunatatirea digestiei prin continutul de probiotice, este indicata in caz de constipatie. Este bine sa desarati varza murata inainte de consum.

Recomandarea mea de astazi este sa includeti cat mai des varza proaspata si murata in dieta dvs. Sub forma de salate pe langa mancarurile gatita este excelenta, aducand un beneficiu substantial organismului.

Din respect pentru sanatate,
Anisia

Anisia Vorinca, nutritionist-dietetician, contributor Televiziunea Medicala

Anisia Vorinca este nutritionist-dietetician licentiat, masterand in cadrul programului de
Nutritie Clinica si Comunitara al Universitatii de Medicina si Farmacie “Victor Babes” Timisoara si
membra in Asociatia Dieteticienilor din Romania. Serviciile oferite sunt de consiliere profesionala in
domeniul nutritiei si dieteticii, pentru un stil de viata sanatos, scadere si crestere in greutate,
dietoterapie in functie de afectiune, nutritia femeii gravide, nutritie pediatrica, nutritie geriatrica,
nutritie oncologica, nutritie sportiva, consultanta nutritionala in gradinite si scoli, sustinerea de seminarii si cursuri de nutritie.
https://www.facebook.com/Nutritionist-Dietetician-Anisia-Vorinca-1615743205362524/

Share.

Leave A Reply