Mamaliga – beneficii pentru sanatate

0

Mamaliga este, unul din produsele care nu lipseste de pe mesele traditionale romanesti atat de Sarbatori cat si in perioada de post.

Ea insoteste de minune mancarurile traditionale precum sarmalutele, tochitura, branza cu smantana, dar poate la fel de bine sa fie mancata alaturi de un ou ochi moale, o fasole la ceaun, o ciorba sau o bucata de slaninuta afumata cu un fir de ceapa sau o delicioasa tocanita de ciuperci.

Dar pe cat de iubita e pe atat de controversata ii este reputatia. In Moldova e o vorba, care zice ca cine mananca mamaliga are (scuzati expresia!) fundul mare. Asa sa fie?

In Maramures se mai zvoneste ca femeile care mananca des mamaliga sunt mai fertile si nu indura atatea chinuri la nastere.

Iar printre sportivi umbla vorba ca o mamaliga dupa antrenament ar ajuta la cresterea masei musculare.

Care dintre aceste vorbe sunt adevarate, care nu si de ce sa mancam mamaliga in loc de paine?

Mamaliga, sanatate la ceaun?

Mamaliga are un indice glicemic mai redus, insa asta nu o face un aliment-minune care sa te scape de diabet. Doar atunci cand este asociata cu alimente sanatoase, bogate in vitamine si minerale, fibre, proteine si alti nutrienti importanti putem spune ca are un oarecare efect benefic.

Aminoacizii din porumb ar putea reduce intr-o anumita masura nivelul de zahar din sange, insa intr-o alimentatie haotica, pofticioasa am spune, dulciurile isi gasesc frecvent locul iar efectul benefic este anulat instantaneu.

Mamaliga consumata in trecut in cantitati impresionante, din cauza saraciei si a secetei, care nu permitea consumul unor alimente de lux precum carnea, laptele, legumele sau ouale, a dus la aparitia pelagrei, o boala caracterizata prin piele foarte uscata si aspra, cu iritatii si crapaturi dureroase, simptome aparute tocmai din cauza lipsei unor vitamine esentiale de origine animala.

Consumul de terciuri de porumb ajuta la dezvoltarea fibrei musculare

Consumul de terciuri de porumb este, de asemenea, privit ca un ajutor de nadejde pentru sportivii de performanta. Fiziologul spaniol E.A. Rodriguez a initiat un amplu program de cercetare si a descoperit ca anumite substante din malai, mai exact acidul palmitic si cel arahidonic, au rol important in dezvoltarea fibrei musculare.

Insa asocierile alimentare corecte si exercitiile fizice joaca rolul cel mai important, nu neaparat consumul de mamaliga.

Mamaliga este si o buna sursa de betacaroten, ale carui beneficii le poti descoperi aici. Cercetarile arata ca este mai usor de digerat carotenul din malai spre deosebire de cel din morcovi sau spanac. De asemenea, mamaliga sprijina dezvoltarea bacteriilor benefice din intestine, putand preveni afectiuni grave cum este cancerul de colon.

“Foarte important de amintit este faptul ca mamaliga nu contine gluten (folosit frecvent ca aditiv in prepararea painii, pentru a ajuta la cresterea produselor de panificatie, face aluatul pufos, elastic), deci poate fi consumata chiar si de catre persoanele care au intoleranta la aceasta proteina (ce se gaseste si in bere, paste, pasta de dinti, maioneza, mezeluri etc.), poate fi servita atat calda cat si rece, la micul dejun, la pranz, seara sau chiar intre mese, ca gustari” spune Mihaela Bilic.

Pentru a da un gust deosebit, poti adauga in amestec ardei iuti sau diverse condimente, dar care accelereaza in acelasi timp metabolismul.

Cura de slabire cu mamaliga

Cat priveste slabirea cu mamaliga, aici exista un sambure de adevar. Fata de 200 de calorii cat are 100 de grame de paine, aceeasi cantitate de mamaliga ajunge la doar 100 de calorii, plus ca aduce organismului carbohidrati complecsi de buna calitate, care confera energie, satietate si o mai buna digestie.

“Atentie: mamaliga nu trebuie fiarta pana afuma deoarece apar substante toxice precum acrilamida iar toti aminoacizii benefici dispar, lasand in urma doar compusi cancerigeni. Dar trebuie fiarta suficient cat sa devina putin lipicioasa si sa nu se desprinda de pe lingura” afirma nutritionistul Serban Damian.

Si inca o atentionare: nu consuma mai mult de 100 de grame de mamaliga pe zi, adica o felie, sau trei linguri, daca este moale!

Mai mult decat atat, consumul de mamaliga, spre deosebire de cel de paine, nu baloneaza. Balonarea apare in momentul in care fibrele din cerele nu sunt suficient descompuse in intestin iar drojdia din compozitia painii fermenteaza. In cazul malaiului, acest lucru nu se intampla. Dar trebuie tinut cont si de faptul ca balonarea frecventa, durerile abdominale si gazele intestinale pot fi simptome ale bolii celiace, ale intolerantei la gluten sau ale bolii Crohn, deci daca observati astfel de semnale nu intarziati vizita la medic.

Nu evita pufuletii! Sunt o gustare perfecta in post

Si ne referim aici la pufuletii clasici, fara adaosuri de prafuri cu gust de branza sau pacatoasa glazura de ciocolata. O punga cu pufuleti nu depaseste 300 de calorii, deci poate fi consumata intre mese, chiar si in timpul postului, conferind satietate si placere in acelasi timp.

sursa

Share.

Leave A Reply