Vitamina D: importanta majora pentru sanatate – Sfaturile Nutritionist-Dietetician Anisia Vorinca

0

Vitamina D, care este de fapt un hormon, indeplineste un rol extrem de important in functionarea normala a sistemului imunitar si contribuie la reglarea unor procese metabolice din organism. Aceasta este sintetizata de piele in urma expunerii la soare, doar atunci cand pielea NU este acoperita cu crema de protectie.

In urma celor studiate si a experientei mele de pana acum, am constatat frecvent un nivel scazut de vitamina D la pacientii mei, care se confruntau cu diferite simptome specifice, insa din lipsa de informatie, le puneau pe seama stresului si a vietii haotice, in general. Din acest motiv, doresc sa trag un semnal de alarma pentru toti cei care sunt preocupati de sanatatea lor.

Vitamina D – actiunile  in organism:

  • utilizeaza in mod adecvat calciul si fosforul pentru mentinerea sanatatii dintilor si oaselor;
  • contribuie la buna functionate a sistemului imunitar;
  • ajuta la prevenirea tulburarii afective sezoniere, prin mentinerea in parametrii optimi a serotoninei, care este raspunzatoare pentru reglarea starii de spirit;
  • mentine tonusul muscular;
  • controleaza sinteza de parathormon;
  • ajuta la imbunatatirea functiei cognitive la persoanele care au peste 60 de ani;
  • ajuta la tratarea diabetului zaharat de tip II;
  • poate reduce riscul de cancer de san, colon, prostata si ovarian;
  • nivelurile superioare din sange pot reduce riscul de rezistenta la insulina;
  • este de ajutor in boli degenerative, precum Alzheimer;
  • este eficienta in tratamentul psoriazisului;
  • scade incidenta hipertensiunii arteriale

Deficitul de vitamina D

Deficitul de vitamina D reprezinta in prezent o problema des intalnita, avand ca principal motiv stilul de viata modern care diminueaza expunerea la soare, desfasurandu-se in spatii inchise, unde oamenii traiesc, lucreaza si se distreaza la lumina artificiala.

Carenta de vitamina D cauzeaza osteoporoza, rahitism si creste riscul de boli autoimune, cum este diabetul de tip I, scleroza multipla, artrita reumatoida, boli cardiace, accident vascular cerebral, dementa si multe forme de cancer.

Anumite boli, precum hipotiroidismul, diabetul de tip II, afectiuni cardiovasculare, insuficienta renala, scleroza multipla, boli autoimune (tiroidita Hashimoto, diabetul de tip I), boala Crohn, fibroza chistica, boala celiaca, cancerul sau stari fiziologice, precum menopauza, sunt frecvent asociate cu un deficit al vitaminei D, de aceea este nevoie de o evaluare a statusului si suplimentare dupa caz.

Deci, dupa cum puteti vedea, vitamina D in cantitati insuficiente la persoanele sanatoase poate creste riscul anumitor boli, dar si pacientii care au deja anumite patologii au adeseori un nivel scazut de vitamina D in sange.

Vitamina D are efect antiproliferativ pentru anumite celule tumorale: cancer mamar, cancer de colon, cancer pulmonar, cancer de prostata, cancer ovarian, cancer esofagian, melanom malign, leucemie promieliocitara.

Simptome ale deficitul de vitamina D: oboseala, depresie, dureri musculare, iritabilitate, insomnie, tulburari de crestere si risc crescut de infectii.

Nivelul scazut de vitamina D in sange intervine prin anumite mecanisme si in reglarea apetitului, diminuand semnalele de satietate transmise catre creier, conducand astfel la o crestere necontrolata in greutate.

Persoanele in varsta, copiii, femeile insarcinate, persoanele supraponderale/obeze sunt foarte susceptibile la carenta de vitamina D, motiv pentru care este de dorit sa-si monitorizeze nivelul sangvin.

 Surse naturale de vitamina D

Surse naturale de vitamina D: ulei din ficat de peste, peste (hering, sardine, ton, somon), germeni de grau, uleiuri vegetale, lapte integral, unt, galbenus de ou, polen de albine.

S-a constat, in timp, ca asimilarea vitaminei D doar din alimente nu este suficienta, de aceea trebuie asociata si cu expunerea la soare si administrarea de suplimente, dupa caz, mai ales pe timp de iarna sau la persoane care nu se expun de obicei la soare, precum varstnicii sau persoanele bolnave.

Expunerea la soare in orele diminetii sau in cursul dupa amiezii tarzii, pe timpul verii, este o sursa importanta de vitamina D. In acele perioade lumina solara este mai putin nociva pentru piele.

Cand se impune sumplimentarea, este de preferat vitamina D3, deoarece aceasta are tipologia fiziologica potrivita pentru oameni. Pentru cea mai buna absorbtie, se recomanda administrarea sublinguala (sub limba), fiindca astfel ajunge direct in circulatia sistemica, nemaitrecand prin intestin, ficat si rinichi.

Pentru o diagnosticare corecta a deficitului de vitamina D, se foloseste testul  25 (OH) Vitamina D (25-hidroxi-vitamina D).

Daca aveti deficit de vitamina D, nu incercati sa-l ameliorati singuri, doar prin alimentatie si expunere la soare. Recomandarea mea este sa luati in considerare administrarea de suplimente la recomandarea unui specialist, care sa va monitorizeze pe termen lung pana la normalizarea valorilor.

Din respect pentru sanatate,

Anisia

Anisia Vorinca, nutritionist-dietetician, contributor Televiziunea Medicala

Anisia Vorinca este nutritionist-dietetician licentiat, masterand in cadrul programului de
Nutritie Clinica si Comunitara al Universitatii de Medicina si Farmacie “Victor Babes” Timisoara si
membra in Asociatia Dieteticienilor din Romania. Serviciile oferite sunt de consiliere profesionala in
domeniul nutritiei si dieteticii, pentru un stil de viata sanatos, scadere si crestere in greutate,
dietoterapie in functie de afectiune, nutritia femeii gravide, nutritie pediatrica, nutritie geriatrica,
nutritie oncologica, nutritie sportiva, consultanta nutritionala in gradinite si scoli, sustinerea de seminarii si cursuri de nutritie.
https://www.facebook.com/Nutritionist-Dietetician-Anisia-Vorinca-1615743205362524/

Share.

Leave A Reply