Analiza: pericolele proiectului legii salarizarii. Nu toate promisiunile sunt ceea ce par a fi

0

Avand in vedere importanta proiectului noii legi a salarizarii pentru angajatii din Sanatate, in contextul schimbarilor majore anuntate de guvernanti, Federatia „Solidaritatea Sanitara” a comandat Centrului de Cercetare si Dezvoltare Sociala „Solidaritatea” o analiza de impact, pe care-o lansam public prin intermediul acestui comunicat.

Rezultatele acestei analize justifica atitudinea prudenta a reprezentantilor Federatiei „Solidaritatea Sanitara” fata de propunerile prezentate de Ministerul Muncii si Justitiei Sociale in data de 07.III.2017, promisiunile, acceptate sub rezerva verificarii lor tehnice, aducand cu ele riscuri potentiale semnificative.

Amintim aici cateva dintre concluziile analizei noii legi a salarizarii:

  • Este folosita in mod ambiguu formula cresteri salariale: cresterea tinde sa fie concentrata pe salariile de baza, impactul asupra veniturilor fiind de fapt mult mai mic.
  • O buna parte din castigul aferent salariului de baza este realizata de fapt pe seama scaderii sporurilor.
  • “Plimbarea banilor dintr-un capitol in altul” nu este o crestere salariala reala.
  • Salariatii din sanatate vor fi cei mai afectati de schimbarea sistemului la capitolul pierderi, existand riscul imposibilitatii de a compensa suficient aceste pierderi prin cresterea salariului de baza.
  • Absenta traditionalelor analize tehnice, realizate la nivel de experti, risca sa conduca la erori grosolane, similare celor existente in legea nr. 250/2016.

Rezultatele acestei analize pot fi gasite pe site-ul special creat pentru analiza acestui proiect de lege: http://solidaritatea-sanitara.ro/salarizare/

Avand in vedere amploarea interventiei consideram ca exista riscul mutarii unor sume de la un capitol salarial la altul, generand aparenta unor cresteri salariale mai mari decat sunt ele in mod efectiv. Spre exemplu, toate informatiile indica faptul ca pentru sectorul sanitar vom asista la un transfer masiv al unor sume aferente diferitelor sporuri catre salariul de baza, fapt care afecteaza imaginea de ansamblu cel putin in doua modalitati:

Genereaza iluzia unor cresteri salariale foarte mari cand de fapt este vorba doar de cresteri ale salariilor de baza, fara ca ele sa se reflecte in mod proportional asupra salariilor brute.
Ascunde riscurile unor scaderi ale salariilor brute pentru anumite categorii de salariati, prezente in situatia in care cresterea salariilor de baza nu reuseste sa acopere scaderea acestuia determinata de diminuarea sumelor alocate sporurilor.

Cresterile salariale reale nu au in mod cert amploarea pe care o prezinta public reprezentantii Guvernului.

Impactul cresterii salarizarii asupra asistentelor medicale

Conform documentelor furnizate de Ministerul Muncii si Justitiei Sociale, pentru asistentii medicali este prevazuta o crestere a salariului de baza de 23% pentru anul 2018, lipsind informatiile pentru perioada ulterioara, pana in anul 2021.

Daca avem in vedere cresterea propusa de 23% si luam in considerare reducerea la jumatate a sporurilor pentru conditii de munca, veniturile salariale ale asistentelor medicale pe anul 2018 ar inregistra o scadere intre 4%-8% in functie de incadrarea locurilor de munca.

Precizam ca prevederea Programului de Guvernare 2017-2020, cap. Politici in domeniul sanatatii, pag. 75, masura 28: „100% cresterea salariilor asistentilor medicali incepand cu 01.01.2018” a fost confirmata public, ca intentie, de catre presedintele PSD, ramanand de lamurit pozitia finala a reprezentantilor Ministerului Muncii.

Conditia esentiala pentru a elimina pierderile si efectele secundare specifice economiei comportamentale o constituie aplicarea prevederilor programului de guvernare in acelasi moment, respectiv cel tarziu la inceputul anului 2018.

Impactul inlocuirii tichetelor de masa cu norma de hrana in noua lege a salarizarii

In ceea ce priveste propunerea de acordare a doua norme de hrana la nivelul salariului minim pe economie, inaintata de Ministrul Muncii si Justitiei Sociale, in ipoteza in care acestea vor inlocui tichetele de masa ramane de clarificat modalitatea de acordare a sumelor privind normele de hrana (semestrial sau anual) precum si regimul fiscal.

In analiza noastra inlocuirea tichetelor de masa aduce cu sine cel putin urmatoarele riscuri pentru salariati (in ipoteza in care cele norme de hrana au valoarea a doua salarii minime pe economie):

Salariatul ar pierde circa 27% din veniturile anuale din tichetele de masa, in cazul in care acestea vor fi inlocuite cu norma de hrana, iar norma de hrana risca sa fie asimilata veniturilor din salarii, fiind supusa tuturor contributiilor legale.

Cele afirmate de noi sunt demonstrate de urmatoarele calcule:

  • 20 tichete * 15 lei = 300 lei/luna – 48 lei (16% impozit) = 252 lei/luna * 11 luni (1 luna concediu de odihna) = 2772 lei net
  • 2 norme *1450 lei = 2900 lei/an – 870 lei (30% contributiile angajatului: impozit 16%, CAS 10.5% CASS 5.5%, somaj 0.5%) = 2030 lei net

Pierdere anuala salariat 2772 lei -2030 lei = 742 lei. Chiar si in ipoteza ca norma de hrana va fi impozitata cu 16%, similar cu tichetele de masa, pierderea anuala pe salariat va fi de 464 lei (2900 lei – 464 lei (16%) = 2436 lei).

Evident, logica pierderilor salariale poate fi in principiu inlaturata de cresterea salariilor de baza. Acest tip de abordare este insa limitata de faptul ca norma de hrana, asemenea, voucherului de vacanta, este inclusa in „cei 30%”, scazand sumele ce raman disponibile pentru sporuri si, prin aceasta, eliminand efectul multiplicator al sporurilor astfel inlocuite.

Teoretic regimul de impozitare similar salariilor ar creste cheltuielile unitatii la bugetul de stat, cresterea fiind cu aprox. 23% (contributii legale datorate de angajator) la suma totala bruta acordata ca norme de hrana.

Evident, pierderea efectiva este doar pentru salariat, statul „mutand banii dintr-un buzunar in altul” prin aceasta masura.

Este certa pierderea efectului social pozitiv al tichetelor de masa generat prin acordarea periodica lunara.

Introducerea normei de hrana prin noua lege de salarizare ar trebui sa tina cont de faptul ca salariatii din familia ocupationala „Sanatate si asistenta sociala” ar trebui sa beneficieze de norme de hrana in mod similar cu cele acordate altor categorii profesionale (militari, politisti, etc.) asigurandu-se astfel justitia sociala in sistemul unitar de salarizare (termen prevazut si in titulatura ministerului ce coordoneaza negocierile privind noua lege de salarizare).

In acest sens valoarea normelor de hrana anuala ar trebui sa fie in cuantum de cel putin 4 salarii la nivel minim pe economie beneficiind, in mod similar, de acelasi regim fiscal (mentionam ca norma de hrana pentru categoriile amintite este intre 25 lei – 32 lei/zi/calendaristica, iar actualizarea financiara se realizeaza trimestrial daca exista o diferenta de peste 5% a indicilor de consum, cap. „Marfuri alimentare” publicat de INS in Buletinul statistic de preturi).

Recomandari in baza analizei noii legi a salarizarii

Federatia „Solidaritatea Sanitara” considera ca ca organizarea salarizarii pe baza coeficientilor de ierarhizarea este cea mai buna solutie pentru o constructie logica a sistemului de salarizare.

Avand in vedere riscul „plimbarii unor sume” de la un capitol al altul, ce ar putea figura drept crestere salariala, este evident ca analizele trebuie efectuate in functie de salariul brut total si nu in functie de salariul de baza brut, in cazul medicilor care efectueaza garzi operand, separat, cu o cuantificarea a veniturilor brute din aferente acestor activitati/CIM-urilor suplimentare.

Pentru a evita efectele negative ale cresterilor salariale diferentiate in timp pentru diferitele categorii profesionale din Sanatate, consideram necesara apelarea la solutia uno ictu a tuturor cresterilor pentru toti salariatii din acest sector, respectiv la inceputul anului 2018.

Dupa cum am aratat in continutul analizei, pentru a nu determinat distorsiuni majore in sistemul de Sanatate se impune eliminarea, pentru acest sector, a limitei 30% din sumele aferente salariilor de baza, stabilita pentru sporuri si alte cheltuieli asimilate.

Federatia „Solidaritatea Sanitara” a inregistrat la Ministerul Muncii si Justitiei Sociale si la Ministerul Sanatatii prima versiune a acestei analize de impact a noii legi a salarizarii, solicitandu-le totodata demararea unor intalniri pe tema analizelor tehnice ale proiectului de lege, pentru a avea garantia ca promisiunile Guvernului vor fi transpuse in practica.

De asemenea, obiectivul unei abordari tehnice il constituie eliminarea riscului de-a ajunge la pierderi salariale pentru salariatii din Sanatate, acestea putand fi generate fie de erorile de constructie a legii fie din cauza unui nou mod de a gandi salarizarea in sistemul bugetar, inadecvat pentru sectorul sanitar.

Share.

Leave A Reply