Cardul de sanatate, in "vinerea neagra": sistem cazut 5 ore

Cardul de sanatate, in “vinerea neagra”: sistem cazut peste cinci ore

0

Defectiune majora, vineri, 18 septembrie, in sistemul informatic ce gestioneaza cardul de sanatate! CNAS a recunoscut, prin doua comunicate succesive, ca sunt probleme.

“Incepand cu ora 6.55, astazi, 18.09.2015, la sistemul de card – CEAS a aparut o defectiune. Echipa de suport lucreaza la remedierea acestei defectiuni. Pana la remediere, rugam furnizorii de servicii medicale sa procedeze dupa cum urmeaza:
– dupa introducerea cardului in cititor, se tasteaza pin-ul de catre asigurat iar sistemul este pregatit sa pastreze amprenta de timp si numarul de card folosit,
– se inregistreaza serviciul CEAS in aplicatia de furnizori,
– de la momentul ( care va fi anuntat de CNAS) repunerii in functiune a sistemului CEAS, serviciile efectuate si operate in aplicatie de furnizori vor trebui incarcate in PIAS in limita celor 72 de ore,
– toate serviciile prestate si operate in sistem incepand cu ora 6.55 pana la remedierea defectiunii se vor valida in PIAS doar pe baza amprentei de timp si numar de card”, a explicat CNAS.

“Incepand cu ora 12:15 (18.09.2015) problema aparuta la o componenta din sistemul CEAS a fost remediata, sistemul este complet functional, iar furnizorii de servicii medicale si farmaceutice pot raporta serviciile validate cu cardul national”, a anuntat apoi Casa.

Intre cele doua comunicate a fost haos – la cabinetele medicilor de familie, in spitale, laboratoare, farmacii, practic in toate componentele sistemului sanitar care lucreaza cu cardul de sanatate nu s-a putut lucra cu acest instrument, iar furnizorilor de servicii medicale nu le-a folosit prea mult recomandarile CNAS.

Pozitia sefului CNAS: Nu este prima data, mi-as dori sa fie si ultima data

Scuzele responsabililor legate de cardul de sanatate au fost palide. „Este un sistem tehnic, apar si defectiuni. Nu este prima data, mi-as dori sa fie si ultima data. Serviciile medicale pot fi acordate pentru ca amprenta de timp si de loc a cardului functioneaza. Nimeni nu trebuie sa stea si sa astepte sa ii apara pe ecran card valid”, a declarat Vasile Ciurchea, la televizor.

“Se intampla astfel de erori in fiecare zi de vineri, fie apar erori, fie se fac updatari ale serverelor si este imposibil sa nu ne gandim ca este un lucru voit, deoarece in contract este prevazut ca serviciile medicale se pot valida dupa maximum 72 de ore. Ceea ce inseamna ca serviciile medicale acordate vinerea, cand sistemul nu functioneaza, nu pot fi ridicate online, ceea ce duce la economii sau, dimpotriva, tinem pacientii internati pana luni – ca sistemul da eroare la toti furnizorii de servicii medicale, nu doar la medicii de familie – si mai mancam de la stat trei zile”, a declarat dr. Adalgiza Alexiu, reprezentantul Asociatiei Medicilor de Familie Bucuresti, pentru Evenimentul Zilei.

„Au fost bolnavi care au renuntat la serviciile medicale, unii au renuntat sa isi mai ia tratamentul. Consecintele acestor erori informatice sunt foarte grave, pacientii sunt disperati si vor sa arunce cardurile. Probleme foarte mari au fost in Teleorman, in Calarasi, in Craiova. Pacientii sunt furiosi pentru ca erau refuzati de medici. Nu e normal sa se intample asa ceva”, a afirmat, pentru Adevarul, Cezar Irimia, presedintele Asociatiei Pacientilor Cronici din Romania.

Medicii de familie, semnal de alarma privind cardul de sanatate

Societatea Nationala de Medicina Familiei si Federatia Nationala a Patronatelor Medicilor de Familie au atras atentia, nu o data, asupra problemelor informatice legate de cardul de sanatate

“Cerem adaptarea sistemelor informatice la fluxul serviciilor din sistem si nu impunerea unei atitudini care nu are legatura cu realitatea din teren. Este nevoie de o crestere a vitezei de transmitere a datelor, de o informare corecta a furnizorilor inainte de implementarea oricarei modificari, iar upgrade-urile trebuie sa se produca in afara programului de lucru (…). Principalele probleme au fost si raman la validarea serviciilor (aici vorbim de conexiunea SIUI, nu CEAS), la verificarea calitatii de asigurat, la validarea biletelor/concediilor, lucruri care se fac in SIUI si nu in CEAS. Serverul cardului a mers cu dificultate, s-au putut citi cardurile, dar nu s-au putut valida serviciile efectuate pe baza acestora, doar s-au putut semna serviciile folosind semnaturile electronice”, suna o analiza legata de cardul de sanatate efectuata de reprezentantii medicilor de familie.

Incepand cu data de 1 septembrie 2015, cardul de sanatate a devenit unicul instrument de decontare si validare a serviciilor medicale in sistemul public de sanatate pentru asiguratii cu varsta de peste 18 ani, care au intrat in posesia lui.

Share.

Leave A Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.