Care este porția corectă de mâncare? Exemple practice oferite de nutriționistul dietetician Maria Varga (VIDEO)

0

Porția corectă de mâncare? Nutriționistul dietetician Maria Varga dă de-o parte cântarul sau tabelele cu calorii și ne oferă exemple practice de porții corecte de mâncare folosind ca elemente de comparație mâna, pumnul, palma, un CD sau alte obiecte banale care ne înconjoară. Putem afla astfel rapid, fără multe calcule ori bătaie de cap, care este porția corectă de mâncare!

”Astăzi vă vorbesc despre mărimea porțiilor, pentru că toți pacienții și nu numai mă întreabă cât ar trebui să mănânce din carne, din legume, din brânzeturi și nu funcționează cântăritul cu cântarul sau număratul caloriilor deși, câteodată, se nimerește să am câte o pacientă care să știe tabelele cu calorii pe de rost! Și ce folos… Nu ne folosește, o viață întreagă dacă stăm și numărăm caloriile. Totul ar trebui să fie la bunul simț. Ceea ce am să vă vorbesc eu astăzi – spune nutriționistul dietetician Maria Varga – o să vă ajute cu siguranță. De exemplu…”

Porția corectă de mâncare: ”Cum ar trebui să mâncăm legumele, cam ce porții ar trebui să fie? Cam cât ne încape nouă în două mâini, pline să fie de legume, pentru că au multe fibre și multe vitamine și minerale, să fie cât mai colorate”, sună un prim sfat oferit de nutriționistul dietetician Maria Varga.

Maria Varga

Porția corectă de mâncare: ”Câtă carne am putea să consumăm într-o zi? – pentru cei care consumă carne. Atâta cât este o palmă fără degete. Normal, femeile au palma mai mică, bărbații mai mare, să fie și ei mulțumiți, iar grosimea să fie cât a unui pachet de cărți de joc”.

Porția corectă de mâncare: ”Cât orez am putea să mâncăm? Integral! Sau paste integrale ori alte cereale. Atâta cât avem un pumn, așa să fie mărimea, cât ar încăpea într-un pumn”.

Porția corectă de mâncare: ”Câte putem să mâncăm din fructe? Fructe tăiate, dacă facem un fel de salată, să fie tot așa, cât un pumn, un bol. Unii oameni ar putea să mănânce mai multe fructe pe zi, cei care au o greutate normo-ponderală pot să mănânce multe fructe. Cei care sunt însă cu obezitate nu pot să mănânce, preponderent, fructele dulci, nu pot să mănânce multe, pentru că și ele au zaharuri care, în exces, duc la îngrășat”, ne spune Maria Varga.

Porția corectă de mâncare: ”Dacă ne întrebăm, oare, o clătită ce mărime ar putea să aibă? Un pic mai mare decât un CD. E o veste tristă, nu-i așa? Dar dacă o facem din făină integrală, iasă mai groasă, este consistentă, și mai mult de două clătite nu putem să mâncăm”.

Porția corectă de mâncare: ”Untul ar trebui să fie de mărimea unui timbru. În ceea ce privește brânzeturile, cele tari, maturate, cașcavalurile, ar trebui să fie cât patru zaruri. Da, pentru că au foarte multă grăsime saturată, care, ca orice grăsime care este solidă, la temperatura camerei, înfundă arterele și venele – vasele noastre”, precizează nutriționistul dietetician Maria Varga.

Porția corectă de mâncare: ”Bineînțeles, farfuriile s-au făcut din ce în ce mai mari în ultimii ani, iar porțiile, față de 1950, au crescut cam de trei-patru ori. La fel și mărimea la pantaloni, nu-i așa?, a crescut tot mai mult. Sunt din ce în ce mai mulți obezi. Dar de ce? Mâncăm tot mai mult, iar mișcare facem tot mai puțină. Suntem sedentari, stăm opt ore pe zi la calculator, la birou, stăm și la televizor, stăm la telefon și nu facem destulă mișcare. Și atunci nu avem cum să ardem acele porții mari. Și sfatul meu este să vă luați farfurii mai mici și pe acelea să le umpleți. Nu umpleți farfuriile mari. Iar după ce le-ați terminat, ați terminat de mâncat, cât este într-o farfurie mai mică, vă ridicați de la masă și vă faceți treaba prin casă, lăsați să treacă 10 – 15 minute, atâta timp îi trebuie stomacului sătransmită creierului semnalul că e plin și nu mai poate să mai primească mâncare. Dacă noi stăm în continuare și mâncăm, în grabă și nemestecat, cu siguranță că ne umplem până aici”

Porția corectă de mâncare: ”Încercați, de asemenea, să nu vă beți caloriile, în pahare de băuturi carbogazoase sau alte sucuri ”naturale”. Preferați să mâncați și nu să beți caloriile. Deși bufetul este apetisant, întotdeauna când mergem într-un loc unde se servesc multe feluri de mâncare, alegeți să umpleți jumătate din farfurie cu legume, restul poate să fie câte puțin din fiecare”.

Porția corectă de mâncare:  ”Cu siguranță veți reuși să scădeți porțiile de mâncare și veți fi mult mai sănătoși, nu mult mai slabi, ci mult mai sănătoși, că asta este important, sănătatea este importantă, așa că vă doresc spor la sănătate!”, încheie nutriționistul dietetician Maria Varga.

Share.

Leave A Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.