Diabetul zaharat? Cum arata un regim alimentar

0

Diabetul zaharat privit prin prisma regimului alimentar: unele alimente nu au ce cauta pe masa sau trebuie cantarite, altele se pot consuma fara restrictii. Iata un exemplu de regim cu 200 g de glucide!

Diabetul zaharat este o boala cronica ce se caracterizeaza printr-o insuficienta relativa sau totala de insulina, ceea ce face ca glucoza din alimente (paine, fainoase, dulciuri) sa nu poata fi arsa in tesuturi in cantitatea ceruta de nevoile energetice ale organismului. Diabeticul scade in greutate, cu toate ca el mananca mult si consuma o cantitate mare de apa. Aparitia glucozei in urina duce la o eliminare excesiva de glucoza si lichide prin urina, rezultand deshidratarea organismului, se arata intr-un material promovat de DSP Bihor.

Regimul alimentar la diabetul zaharat presupune in primul rand reducerea glucidelor din alimentatie la 150-250 g/zi cu interzicerea dulciurilor cu absorbtie rapida (zahar, ciocolata etc).

Diabetul zaharat – alimentele care contin glucide (zaharuri) pot fi impartite din punct de vedere calitativ in:

– alimente interzise: zaharul, ciocolata, mierea de albine, rahatul, halvaua, prajiturile, bomboanele, inghetata, gemurile, siropurile, lichiorurib, berea, vinul dulce, sucurile, fructele bogate in glucide (strugurii, perele dulci, curmalele, prunele uscate, stafide, smochinele);
– alimente care pot fi consumate numai cantarite: painea (proaspata contine 50% glucide), mamaliga pripita si fasolea boabe fiarta (12% glucide), pastele fainoase, cartofii, orezul, grisul, toate cantarite fierte (20% glucide), laptele, branza de vaci, iaurtul (4% glucide), fructele proaspete (fragi, capsuni, zmeura, piersici, cirese, caise, visine, portocale cantarite fara coaja, mere (10% glucide), legumele cu continut de glucide mai mare decat 5% (morcovi, patrunjel, pastarnac);
– alimente care nu trebuiesc cantarite: carnea (vita, porc, peste, pasare), legume cu continut 5% de glucide (rosii, vinete, spanac, ciuperci, ardei gras, castraveti, dovlecei, fasole verde, salata verde).

Exemplu de regim cu 200 g de glucide – diabetul zaharat:
– 200 g de paine sau de 4 ori mai multa mamaliga;
– 250 g cartofi sau paste fainoase fierte sau orez sau gris fiert;
– 500 ml lapte sau iaurt sau branza de vaci;
– 300 g fructe.

Alimentele care trebuie cantarite pot fi inlocuite unele cu celelalte, fapt care ii permite pacientului sa-si creeze un meniu diversificat, dar cu respectarea numarului de calorii si a cantitatii de glucide recomandate de medic.
Echivalentele alimentare:
20 g paine = 250 g lapte = 50 g paste fainoase fierte = 50 g cartofi = 50 g orez fiert = 100 g fructe = 80 g mamaliga = 100 g morcovi
Cantitatea de alimente va fi impartita in 5-6 mese pe zi (3 mese principale si 2-3 gustari).

Diabetul zaharat – atat preventia cat si tratarea trebuie sa includa:

Pastrarea unei greutati corporale normale:
– Cresterea in greutate este cea mai importanta cauza a aparitiei diabetului zaharat de tip 2, riscul aparitiei fiind de 20-40 de ori mai mare la obezi fata de normoponderali.
– Scaderea in greutate cu 7-10% din greutatea initiala reduce la jumatate riscul de a face diabetul zaharat.

Exercitiul fizic zilnic
Nutritie corecta printr-o alimentatie sanatoasa:
– Regimul alimentar este de o importanta primordiala in tratamentul afectiunii – diabetul zaharat, fiind cel mai bun mijloc de echilibrare a bolii. El nu numai ca ajuta la echilibrarea glicemiei, dar contribuie si la evitarea complicatiilor acute ale diabetului – hipoglicemia sau hiperglicemia si, pe termen lung, reduce riscurile de boli cardiovasculare, renale, neurologice sau oculare.
– Dieta hipocalorica, evitarea zaharurilor simple, eliminarea grasimilor saturate din alimentatia zilnica (reducerea consumului de carne si inlocuirea cu peste; inlocuirea uleiului de floarea soarelui cu ulei de masline; evitarea alimentelor prajite in ulei).
– Cresterea consumului de legume si fructe proaspete, precum si de cereale integrale (inlocuirea painii albe cu paine integrala sau de secara; cereale integrale la masa de dimineata si seara; evitarea pastelor, produselor fainoase din faina alba si reducerea dulciurilor si prajiturilor, precum si a bauturilor racoritoare indulcite cu zahar).

Share.

Leave A Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.