Filmul accidentului de avion din Munții Apuseni. Ce s-a întâmplat în timpul zborului și după aterizarea de urgență, pe ore și minute. Primele concluzii

Filmul accidentului de avion din Munții Apuseni. Ce s-a întâmplat în timpul zborului și după aterizarea de urgență, pe ore și minute. Primele concluzii

0

ClockA fost conturat filmul accidentului de avion din Munții Apuseni, pe baza informaţiilor furnizate de Ministerul de Interne, Ministerul Transporturilor, Ministerul Apărării Naționale, Ministerul Sănătății, Serviciul de Telecomunicații Speciale, cele întâmplate fiind cuprinse într-o notă făcută publică de Guvern. Există o instituție… vinovată de ce a urmat accidentului de avion, soldat cu doi morți și cinci răniți? Primele concluzii: Administraţia română a serviciilor de trafic aerian ROMATSA!

Filmul accidentului de avion. Ce s-a întâmplat în timpul zborului ?

– luni, ora 10,50: aeronava YRBNP tip BN2 – care transporta o echipă medicală, în vederea prelevării unui ficat, pentru un transplant, de la Oradea – a depus planul de zbor, pentru orele 13,10-16,10: ”Pilotul comandant a efectuat pregătirea zborului, inclusiv informarea meteo înainte de decolare. Decizia privind amânarea/anularea unui zbor din considerente de siguranţă a zborului aparţine în totalitate pilotului comandant al aeronavei”;
– ora 13,38: aeronava a decolat;
– ora 14,35: pilotul a solicitat ROMATSA coborârea la 3050 m, din cauza givrajului (peliculă de gheaţă formată pe structura aeronavei), iar ROMATSA l-a informat că înălțimea minimă de siguranță în zona este de 3200 m;
– ora 14,42: pilotul a solicitat coborârea la 2450 m şi a comunicat că schimbă frecvenţa cu cea a Centrului de Informare a Zborurilor, corespunzătoare zborurilor după regulile „la vedere”, coborând sub nivelul regulamentar de zbor controlat de ROMATSA;
– ora 15,18: fiind la circa 36 km, după ce a trecut de Sibiu, la altitudinea de 2.600 metri, nereușind să contacteze centrul de informare a zborurilor Bucureşti, pilotul a intrat în legătură cu Centrul de control zonal Cluj;
– orele 15,32-15,33, pilotul a încercat să comunice cu un sector de control al traficului aerian aferent zonei de Nord-Vest a ţării, dar mesajele nu au fost înţelese;
– ora 15,35 ROMATSA solicită pilotului să comunice poziţia aeronavei, dar apelurile nefiind recepţionate, o altă aeronavă aflată în zonă, conform procedurilor, a intermediat dialogul cu aeronava aflată în misiunea umanitară. ROMATSA a fost informată că aeronava în dificultate se afla la altitudinea de 2450 m;
– orele 15,45 – 15,49 operatorul ROMATSA a încercat să ia legătura cu aeronava, dar nu a răspuns.

Filmul accidentului de avion. Cine pe cine a anunțat de producerea accidentului de avion? Iată ce se arată în nota ajunsă pe masa Guvernului României:

– ora 16,01 copilotul Răzvan Petrescu l-a sunat pe tatăl lui şi i-a spus că au aterizat forţat, între Peştera Scărişoara şi localitatea Beliş, că toţi sunt în viaţă şi că el are picioarele rupte;
– ora 16,05, secretarul de stat dr. Raed Arafat l-a informat despre accidentul de avion, prin SMS, pe inspectorul general al IGSU, general de brigadă Ion BURLUI, ca urmare a convorbirilor telefonice purtate între dr. Zamfir – membru echipă aeronavă, dr. Irinel Popescu (Spitalul Fundeni) şi dr. Zota (Agenţia Naţională de Transplant).
– ora 16.06: dr. Radu Zamfir (pasager în aeronavă) a fost contactat telefonic de către inspectorul general al IGSU pentru o informare preliminară privind starea victimelor şi locul accidentului de avion, medicul a furnizat reperele vizualizate pe ecranul radar al aeronavei (Peştera Scărişoara, localitatea Beliş) şi a efectuat evaluarea primară a victimelor şi acordarea primului ajutor;
– orele 16.07 – 16.09: Inspectorul general al IGSU dispune constituirea grupei operative şi alertarea ISU Alba şi ISU Mureş pentru declanşarea procedurii de căutare-salvare a victimelor accidentului de avion;
– ora 16,16: Serviciul de Urgenţă a primit un apel, prin Centrul 112 Cluj/Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (STS), apelant dr. Radu Zamfir, în care a fost anunţată prăbuşirea unui avion.
– conform procedurilor de operare, apelul a fost transferat către ISU Cluj (ora 16,20), SJA Cluj (16,20), IPJ Cluj (16,20), IJJ Cluj (16,20), COAP/MApN (16,22 – 16.27), ROMATSA (între orele 16,28 şi 16,33), Salvamont Braşov (16,34), Elicopter Târgu Mureş.

”În baza alarmei primite, Centrul de coordonare – ROMATSA determină zona de căutare a aeronavei dispărute şi declanşează operaţiunile de căutare prin unităţile operative de căutare în a căror zonă de responsabilitate se presupune că ar fi avut loc accidentul (Ministerul Afacerilor Interne şi Ministerul Apărării Naţionale). În acest caz însă, echipamentele de locaţie pentru situaţii de urgenţă (ELT) ale aeronavei nu au funcţionat pe frecvenţa de 406 MHz, prevăzută de regulament, ci numai pe cea de 121,5 MHz, care nu era aptă să permită localizarea. Au existat informaţii de la aeronave în zbor despre emisia staţiei ELT a aeronavei BN2 prăbuşite, dar nu a existat o informare de la Centrul COSPAS – SARSAT (Centrul de Căutare-Salvare Satelitară), prin Centrul de la Moscova. Fiind ulterior contactat, de către ROMATSA, Centrul de la Moscova nu a comunicat nici un răspuns”, se arată în această notă de analiză a evenimentului.

Filmul accidentului de avion.
ora 16,20 – Serviciul de Telecomunicații Speciale a alertat şi pus la dispoziţie informaţia de localizare către serviciile de intervenţie ISU Cluj, IJP Cluj IJJ Cluj, Serviciul judeţean de ambulanţă Cluj. Elementele de localizare puse la dispoziţie reprezentau poziţionarea pe hartă a sectorului transmis de operatorul de comunicaţii mobile la iniţierea apelului către 112, în limitele tehnice prevăzute de lege (sector/celulă). Suprafața acestui sector este de circa 200 kilometri pătrați, într-o zonă muntoasă împădurită.

”Doctorul Radu Zamfir a revenit de mai multe ori cu apeluri către 112, la orele 16,22, 17,30, 19,12 şi 19,31. Pe durata convorbirilor telefonice cu dr. Zamfir s-a făcut tot posibilul pentru obţinerea coordonatelor geografice, în baza tipului de terminal telefonic avut la dispoziţie de apelant, dar nu au putut fi exploatate facilităţile terminalului mobil care ar fi putut ajuta la localizarea acestuia. STS a încercat determinarea mai precisă a locului incidentului, (…) dar nu s-a reuşit”, se arată în raport.

Filmul accidentului de avion. 
ora 16,19 – ordin de alertare a forţelor ISU Bihor;
ora 16.20 – ordin de alertare a forţelor ISU Cluj;
ora 16.29 – MApN a luat legătura cu ROMATSA şi a transmis disponibilitatea ministerului de a participa cu forţe la acţiunile de căutare/salvare în urma accidentului de avion. Şeful de tură ROMATSA a informat că acestea sunt coordonate de ISU Alba.
ora 16,30 – au fost alertate Centrul de situaţii al Guvernului, MApN şi COS (Centrul Operațional de Salvare) Mureş;
ora 16,42 – urmare a unor informaţii primite ulterior de la apelant dr. Radu Zamfir, cu precizarea că locul evenimentului ar fi în zona Scărişoara, apelul a fost transferat şi către Centrul 112 Alba, acesta alertând dispeceratele ISU, IJJ, IPJ şi SJA Alba.
ora 16,50 – IJJ Alba a demarat activităţile de căutare/localizare a aeronavei
ora 17,00 – Prefectul judeţului Alba a solicitat sprijin clubului de off-road pentru facilitarea transportului în zonă.
ora 18,15 – comandantul intervenţiei – Prim-adjunct al ISU Alba – a dispus organizarea sectoarelor de căutare-salvare, pe direcţii şi formaţiuni de intervenţie
ora 19.17 – dr. Radu Zamfir revine cu apel de urgenţă 112, se încearcă din nou obţinerea de date mai exacte de localizare, apelantul comunicând că se află în pădure, în zonă de pantă, de asemenea, se simte miros puternic de benzină.

”Victimele au aprins un foc la aproximativ 20-30 de metri de avion şi încearcă să resusciteze celelalte persoane rănite grav. Apelantul nu poate da detalii legate de repere precise a zonei în care s-a prăbuşit avionul. Afirmă că se află la jumătatea distanţei între Poiana Horea – localitatea Dârleşti, la limita de județ”, se susține în nota difuzată de Guvern.

Filmul accidentului de avion. 
ora 20,15 – IGSU solicită reconfirmarea coordonatelor – în urma rezultatelor acţiunii de căutare, Grupa operativă a IGSU solicită Centrului Naţional de Monitorizare a Situaţiei Operative/MAI realizarea schimbului de date şi informaţii cu SRI şi STS, pentru localizarea telefoanelor mobile aparţinând victimelor pentru identificarea poziţiei aeronavei.
ora 21,13 – un lucrător silvic, Gheorghe Trif, membru al echipei de căutare format din personal silvic, a ajuns la locul accidentului de avion, informaţia despre poziţia acestuia fiind comunicată la 112 şi transferată dispeceratelor de urgenţă.
ora 21,15 – efectivele participante la acţiunea de căutare au fost direcţionate spre Vf. Petreasa, unde a fost indicat locul accidentului de avion.
ora 22,05 – începe transportul victimelor către drumul forestier, fiind preluate apoi de ambulanţe şi alte mijloace.
ora 22,25 – se constituie un punct medical avansat în comuna Horea pentru asigurarea triajului şi stabilizarea victimelor.
orele 23,35 – 00.16 – se efectuează manevre de resuscitare ale Aureliei Ion în ambulanţă, persoana fiind ulterior declarată decedată.
ora 00,18 – Demararea operaţiunilor de înştiinţare a familiilor pentru victimele decedate în accidentul de avion.

Filmul accidentului de avion. Concluzii în urma intervenție la acest accident de avion:

”ROMATSA Bucureşti nu a manifestat un rol activ în conformitate cu competențele prevăzute de lege, nu a luat măsurile necesare în vederea stabilirii zonei de căutare a aeronavei dispărute şi nu a declanşat operaţiunile de căutare”, se arată în documentul Guvernului privind accidentul de avion.

Filmul accidentului de avion. Aflăm că se impune ”instituirea unei coordonări ferme în situaţii similare, revizuirea procedurilor operaţionale din perspectiva respectării acestora, precum şi implementarea unor sisteme noi care să asigure în sistem de urgenţă stabilirea cu acurateţe a locaţiilor în care se petrec evenimente aviatice”, între care:
– un sistem de localizare a terminalelor mobile în rețelele operatorilor de telecomunicații (pe cheltuiala operatorilor), asemănător obligațiilor prevăzute de lege de implementare a funcției legale de interceptare.
– implementarea unui sistem cu stații automate meteo și camere web pe infrastructura operatorilor de telecomunicații și STS, în zonele neacoperite de stațiile meteo ale Administrației Naționale de Meteorologie.

Share.

Leave A Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.