Hipertensiunea arteriala si greutatea

3

Hipertensiunea arteriala e ”ucigasul tacut”! O putem preveni sau putem ameliora pe multe cai, iar una din ele e legata de greutate corporala.

Hipertensiunea arteriala este o boala cronica care se manifesta prin cresterea de durata a valorilor tensiunii arteriale sistolice (maxima) si/sau diastolice (minima) peste 140 mmHg si respectiv 90 mmHg, iar la diabetici valori crescute peste 135/85 mmHg. Orice modificare a valorilor normale ale tensiunii arteriale reprezinta un semnal pentru ca respectiva persoana sa mearga la medicul de familie si sa-si verifice tensiunea arteriala in repaus si sus pe brat, nu la deget sau incheietura mainii. Cresterea valorilor TA are doua mari efecte negative asupra organismului uman: imbatranirea vaselor si suprasolicitarea inimii.

Varsta peste 40 de ani si ereditatea (istoric familial legat de hipertensiunea arteriala) alaturi de un stil de viata la risc – sedentarismul, dieta bogata in sare si grasimi, consumul de alcool si fumatul, modul de viata stresant – sunt responsabile de aparitia hipertensiunii arteriale. Daca varsta si istoricul familial de HTA nu pot influentate, ceilalti factori de risc pot fi controlati.

Studiile efectuate in Romania au aratat ca peste 30% din populatie are valori crescute ale colesterolului in sange, atat in mediul urban cat si in rural. in privinta obezitatii, rezultatele studiului arata ca peste un sfert, atat din populatia urbana cat si din cea rurala, sufera de aceasta afectiune.

Hipertensiunea arteriala este cel mai important factor de risc pentru : ateroscleroza, toate tipurile de accidente vasculare cerebrale (AVC), angina pectorala, infarct de miocard (IM), insuficieta cardiaca, insuficienta renala, pierderea vederii, diabet zaharat. Mai mult decat atat, in Romania, AVC reprezinta prima cauza de mortalitate, iar 1/5 dintre supravietuitori dezvolta in urmatorii 5 ani dementa.

Hipertensiunea arteriala, de multe ori, nu e insotita de o suferinta care sa atraga atentia bolnavului, de aceea se numeste ”ucigasul tacut”. in stadiile mai avansate, pot aparea o serie de simptome cum ar fi : oboseala, irascibilitate, insomnie, cefalee (durere de cap), ameteli, zgomote in urechi, tulburari de vedere, palpitatii, jena precordiala, epistaxis (hemoragie nazala), semne de isuficienta cardiaca (dispnee – lipsa de aer, edeme). In cazurile grave pot aparea cefelee intensa, pareze, tulburari de vorbire, pierderea brusca a vederii, AVC, coma. Din nefericire, nu sunt rare cazurile cand hipertensiunea arteriala se descopera o data cu aparitia unui eveniment cardiovascular sever.

De aceea este necesar ca fiecare dintre noi sa-si controleze regulat tensiunea arteriala, incepand inca din copilarie, cel putin o data pe an, iar pentru persoanele care nu prezinta valori optime sau au alti factori de risc pentru bolile cardiace, se impun controale mai frecvente.

Putem preveni hipertensiunea arteriala, alaturi de celelalte maladii cardiovasculare, prin respectarea a cinci strategii nonmedicamentoase :

– prevenirea sau stoparea fumatului
– practicarea regulata a activitatii fizice
– consumul de alimente sanatoase
– mentinerea unei greutati corporale optime
– controale medicale regulate

Hipertensiunea arteriala – cu cat ar putea scadea tensiunea pentru fiecare 10 kg pierdute?

”In lume, vorbim de o adevarata epidemie a obezitatii. Lumea se muta din mediul rural in cel urban, munca fizica fiind inlocuita cu munca de birou epuizanta si stresanta. Desi nu fac miscare, oamenii se simt infometati tot timpul, asa ca mananca la repezeala, cel mai adesea produse de tip fast-food, sarace in nutrienti dar bogate in grasimi saturate, sare si zahar, rezultatul fiind cresterea constanta a numarului de supraponderali si obezi. Din nefericire fenomenul este in continua crestere si la copii, unul din 6 copii fiind supraponderal”, precizeaza specialistii de la DSP Bacau.

Ne putem calcula indicele de masa corporala (IMC = greutatea in kg/inaltimea² in metri). Un indice de masa corporala mai mare sau egal cu 25 (statut de supraponderal) si peste 30 (statut de obez) se asociaza cu lipide sanguine crescute, tensiunea arteriala ridicata si un risc crescut de boala cardiaca.

E necesara schimbarea stilului de viata pentru promovarea unei alimentatii sanatoase, cat mai bogata in fructe si legume si cat mai saraca in grasimi si sare, precum si practicarea exercitiului fizic regulat pentru a ne putea controla greutatea corporala. Astfel, scaderea in greutate poate determina scaderea cu 5 – 20 mmHg pentru fiecare 10 kg pierdute. Dieta bogata in legume si fructe, saraca in grasimi poate reduce tensiunea arteriala cu aproximativ 8 – 14 mmHg. Activitatea fizica regulata poate reduce tensiunea arteriala cu aproximativ 4 – 9 mmHg. Scaderea consumului de sare sub 6 g/zi poate reduce tensiunea arteriala cu cca 2 – 8 mmHg.

Share.