Masa festivă de Crăciun. Ce greșeli se fac, cum le evităm. Sfaturile nutriționistul dietetician Maria Varga (VIDEO)

Masa festivă de Crăciun. Ce greșeli se fac, cum le evităm. Sfaturile nutriționistului dietetician Maria Varga (VIDEO)

1

Masa festivă de Crăciun: Stăm de vorbă, ciocnim un pahar și uite a mai alunecat încă o sărmăluță și o să ne pară rău, ulterior, nu numai când vedem că avem kilograme în plus, dar și când ne doare stomacul, avem palpitații la inimă, migrene – toate se datorează unui stil haotic de a mânca de Sărbători. Nutriționistul dietetician Maria Varga ne oferă câteva sfaturi utile ca să evităm problemele în urma mesei festive de Crăciun, dar și a meselor care urmează, inclusiv cea de Revelion!

Masa festivă de Crăciun: ”Cu siguranță, cei mai mulți dintre voi v-ați făcut listele de cumpărături, poate o parte dintre voi ați cumpărat tot ce este pe listă, dar aș avea o rugăminte la voi, să vă gândiți de două ori înainte de a găti tot ceea ce v-ați propus pentru Crăciun. Cu siguranță, puteți să lăsați o parte din mâncare pentru perioada dintre Crăciun și Anul Nou, pentru Revelion, pentru Sfântul Ion. Sunt suficiente zile în care putem să mâncăm toată mâncare pe care ne-am propus s-o gătim în cele două zile de Crăciun”, ne spune nutriționistul dietetician Maria Varga.

Sărbătorile vin ”cu foarte multe pofte”, însă după ce trec sărbătorile, ”ne pare rău că nu am putut să ne abținem” în fața mesei festive de Crăciun. Nutriționistul dietetician Maria Varga vine cu sfaturi ca, ulterior, să nu ne pară rău.

Masa festivă de Crăciun: alegeți doar două feluri, nu mâncați din toate

Dacă mergem în vizită, putem să alegem, din multitudinea de feluri de mâncare, de la masa festivă de Crăciun, două feluri, fie aperitivul și supa, fie aperitivul și felul doi, fie supa și felul doi: ”Nu e nevoie să le mâncăm pe toate”.

”Se știe că în masa tradițională, de Crăciun, a românilor există pomana porcului, există salata de boeuf, salată de vinete, făcută cu maioneză, câteodată și ouă umplute, toate acestea încărcate de grăsime animală, care aduce colesterol mult și nu face bine sănătății. Este bine să mâncăm cu măsură din fiecare, dacă ne este poftă, dar nu într-atât să ne săturăm. Urmează tradiționala supă sau ciorbă, urmează o friptură cu cartofi, urmează sarmale și câte oare și mai câte deserturi, după aceea. Toate acestea reprezintă un stres pentru tubul nostru digestiv, care a postit 40 de zile, pentru cei care au ținut postul, dar și pentru ceilalți, pentru că mănâncă într-o perioadă de două ore, maxim trei ore, cât ar fi mâncat ei în două-trei zile. Așa se întâmplă, stăm de vorbă, ciocnim un pahar și uite a mai alunecat încă o sărmăluță și o să ne pară rău ulterior nu numai când ne uităm în oglindă și vedem că avem kilograme în plus și când începe să ne doară stomacul, când avem palpitații la inimă, când încep să ne doară picioarele, fel și fel de dureri, putem să avem migrene, toate se datorează unui stil haotic de a mânca de Sărbători”.

Masa festivă de Crăciun: atenție la combinarea alimentelor

De aceea, am câteva sfaturi pentru voi, ne spune nutriționistul dietetician Maria Varga. ”Unul dintre acestea vi l-am și dat, să nu alegem toate felurile de mâncare, putem să luăm o parte din ele la pachet, să le servim a doua zi sau la cină. Un alt sfat: să fiți atenți la combinarea alimentelor, nu e nevoie să mâncăm și carne, și brânză la aceeași masă. Dacă avem la aperitiv carne și platou cu brânzeturi, nu e nevoie să le mâncăm pe amândouă. Una într-o zi, una în altă zi”, ni se precizează.

Masa festivă de Crăciun: fără băutură în exces

Să fiți atenți la băutura pe care o consumați la masa festivă de Crăciun: ”să nu beți peste măsură, pentru că alcoolul are 7 kilocalorii per gram, ceea ce duce la îngrășat, dar pe lângă asta prezintă un stres foarte mare pentru ficat. Pe lângă grăsimile cele multe din sarmale, din caltaboș, cârnați și maioneze, mai venim și cu alcoolul”.

Masa festivă de Crăciun: atenție la cantități

Trebuie să fim atenți, dacă se poate, la cantități la masa festivă de Crăciun! Cu siguranță am putea să mâncăm mult mai puțin decât o facem de obicei, dar trebuie să ne propunem asta dinainte: ”Odată ce ne-am trezit în fața meselor încărcate, uităm de noi și de sănătate, de tot, și atunci ne lăsăm în voia poftelor. Dacă ne propunem dinainte că am vrea să trecem peste sărbători cu sănătate – că fără sănătate nu avem nimic, celelalte nu contează – atunci cu siguranță vom putea să mâncăm o cantitate mai mică de mâncare și o să ne simțim mult mai bine”, afirmă nutriționistul dietetician Maria Varga.

Masa festivă de Crăciun: lăsați desertul pentru mai târziu

Recomandare privind masa festivă de Crăciun: să lăsați desertul pentru a fi o masă de sine stătătoare, separată, adică nu mâncați dulciurile la sfârșit, ca și desert, ci între mese, pentru că nu se combină cu restul alimentelor, restul mâncărurilor și rezultă o digestie proastă, o fermentație alcoolică, după aceea ne balonăm, avem gaze și nu știm de ce ne simțim rău. ”Cozonacii, torturile, prăjiturile putem să le mânca undeva între două ore și jumătate – trei ore după ce am terminat restul mâncărurilor și numai bine putem să spunem că am prelungit masa de Crăciun. La fel se poate întâmpla și a doua zi și a treia zi, de Sfântul Ștefan, de Revelion, trebuie să ținem cont de aceste sfaturi oricând avem mese festive în familie și cu prietenii”.

Masa festivă de Crăciun: înlocuiți tot ce este rafinat și procesat cu alimente cât mai naturale

Masa festivă de Crăciun: pe cât se poate, înlocuiți pâinea albă cu pâine integrală, orezul alb din sarmale cu orez integral, zahărul alb, rafinat, din desert, din cozonaci, cu zahărul brut. ”Încercați tot ce puteți înlocuiți din tot ce este rafinat și procesat cu alimente cât mai naturale, bio dacă puteți, dacă nu, încercați și căutați la țară alimente de la țărani, de proveniență sigură”, spune nutriționistul dietetician Maria Varga.

”Spunându-vă toate acestea, vreau să vă doresc sărbători pline de sănătate și să ne auzim cu bine la anul care vine”, încheie nutriționistul dietetician Maria Varga topul recomandărilor vizând masa festivă de Crăciun.

Share.

1 Comment

  1. Pingback: Alternative nesănătoase la hrana zilnică. Ce recomandă nutriționistul dietetician Maria Varga!

Leave A Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.