O luna de “lupta” cu cardul de sanatate!

0

O luna cu acest instrument de decontare a serviciilor medicale acordate asiguratilor – cardul de sanatate! CNAS face statistici, medicii de familie continua sa atraga atentia: sunt probleme!

Cardul de sanatate castiga teren! In ultimele zile, numarul validarilor cu cardul reprezinta 70% din totalul serviciilor medicale acordate zilnic, anunta CNAS.

“Implementarea cardului de sanatate este rezultatul sprijinului constant oferit de Guvernul Romaniei. Ministerul Sanatatii este unul dintre actorii principali care a contribuit la implementarea acestui proiect. De asemenea, a contat foarte mult sprijinul si intelegerea tuturor furnizorilor de servicii medicale, care au constientizat importanta cardului national de sanatate. Nu in ultimul rand, acest sistem construit pentru pacienti a beneficiat de sprijinul acestora si le multumesc foarte mult”, a declarat Vasile Ciurchea, presedintele CNAS.

Numarul total al serviciilor medicale acordate la nivel national in perioada 1 — 27 mai 2015 este urmatorul:
– 6,4 milioane servicii medicale validate cu cardul de sanatate
– 3,9 milioane servicii medicale acordate fara card, in totalul serviciilor medicale acordate fara card sunt cuprinse si serviciile acordate copiilor si persoanelor neasigurate.

Mai mult de jumatate din totalul acestor servicii au fost acordate de catre medicii de familie. Incepand cu data de 5 mai, numarul de servicii validate cu cardul acordate de medicii de familie l-a depasit pe cel al serviciilor efectuate fara card, precizeaza CNAS.

“In prezent, aproximativ 30.000 de carduri sunt blocate in sistem. Cele mai multe carduri s-au blocat din cauza tastarii gresite a PIN-ului si din cauza scoaterii cardului din cititor inainte de confirmarea in sistem a validarii cardului. Deblocarea cardurilor de sanatate se poate face de catre furnizorul de servicii medicale apeland la helpdesk sau de catre pacient la sediul casei de asigurari de sanatate in evidenta careia se afla”, transmite CNAS.

Pana in prezent au fost distribuite peste 14 milioane de carduri si au ramas de distribuit aproximativ 350.000 de carduri, dintre care 113.000 la CASMB. Numarul total de carduri returnate la CASMB de Posta Romana a fost initial de 192.000 de carduri, dintre care au fost distribuite peste 79.000 la ghiseele Casei si prin intermediul medicilor de familie.

Cardul de sanatate – realitatea la o luna, din unghiul medicilor de familie

“Ani de zile am fost restrictionati de la menirea noastra de medici si ne-am facut meseria printre piedici din ce in ce mai sugrumatoare. Cardul e deosebit de important ca instrument de control, de urmarire a banilor, dar abia atunci cand CNAS va fi in stare sa-l faca sa functioneze optim! Acum, gratie sistemului execrabil in care a fost implementat cardul, relatia noastra cu pacientul este profund viciata de frustrarea acumulata de ambele parti. Transparentizarea cheltuielilor din sistem nu trebuie sa se faca prin deprofesionalizarea noastra si cu pretul sanatatii cetatenilor. De aceea somam decidentii sa accepte realitatea, ca nu au pregatit suficient sistemul, cardul nu poate sa fie in acest moment unicul instrument de validare si decontare a serviciilor acordate!”, precizeaza Societatea Nationala de Medicina Familiei si Federatia Nationala a Patronatelor Medicilor de Familie.

Cele doua organisme cer:
– sa existe o comunicare eficienta, atat cu dezvoltatorii de softuri, pentru remedierea imperfectiunilor, cat si cu furnizorii de servicii medicale de la toate nivelurile, chiar instruiri tehnice acolo unde se cere;
– sa fie corect informata populatia prin adevarate campanii in toate media.
– adaptarea sistemelor informatice la fluxul serviciilor din sistem si nu impunerea unei atitudini care nu are legatura cu realitatea din teren, este nevoie de o crestere a vitezei de transmitere a datelor, de o informare corecta a furnizorilor inainte de implementarea oricarei modificari, iar upgrade-urile trebuie sa se produca in afara programului de lucru, pentru a evita dezastre ca acelea din 4, 5 si 27 mai.

“Principalele probleme au fost si raman la validarea serviciilor (aici vorbim de conexiunea SIUI, nu CEAS), la verificarea calitatii de asigurat, la validarea biletelor/concediilor, lucruri care se fac in SIUI si nu in CEAS. Serverul cardului a mers cu dificultate, s-au putut citi cardurile, dar nu s-au putut valida serviciile efectuate pe baza acestora, doar s-au putut semna serviciile folosind semnaturile electronice. Iata felul in care s-a putut realiza economia afirmata, practic prin nerecunoasterea serviciilor efectuate! Solicitam CNAS sa puna la dispozitie date detaliate pe furnizori!”, afirma cei de la Societatea Nationala de Medicina Familiei si Federatia Nationala a Patronatelor Medicilor de Familie.

Reprezentantii medicilor de familie considera ca “sabotajul” de care s-a vorbit in primele zile ale implementarii cardului nu este in realitate la furnizori, ci tocmai la nivelul CNAS, care furnizeaza de fapt numeroase instrumente de limitare a cheltuirii banilor nu prin controlul real, ci prin nefunctionarea sistemelor informatice!

Cardul de sanatate – ultimele precizari de a CNAS

Incepand cu data de 1 mai, cardul de sanatate a devenit unicul instrument de validare si decontare a serviciilor medicale in sistemul asigurarilor sociale de sanatate pentru asiguratii care au intrat in posesia lui.

“Pentru o perioada limitata de timp, asiguratii care nu au intrat inca in posesia cardului de sanatate sau din diverse motive nu il pot prezenta, vor primi servicii medicale in baza verificarii calitatii de asigurat in aplicatia pe care furnizorii de servicii medicale o au la dispozitie pe site ul CNAS. Aceasta reglementare are scopul de a asigura accesul la servicii medicale tuturor persoanelor asigurate. Estimativ, aceasta perioada se va incheia in jurul datei de 1 august”, a anuntat CNAS.

Casa sustine ca a solicitat furnizorilor de servicii medicale sa acorde serviciile cu card de sanatate celor care l-au primit, dar si fara card de sanatate celor care inca nu au intrat in posesia lui.

CNAS anunta ca va identifica motivele pentru care cardul de sanatate nu a fost utilizat: “In situatia în care asiguratul nu a intrat in posesia cardului din motive independente de vointa lui, vom face demersurile necesare pentru a inlesni punerea în posesie în cel mai scurt timp”.

Share.

Leave A Reply