Serviciu medical telefonic pentru parintii care vor sfaturi medicale pentru copii

0

Peditel 1791 este un serviciu telefonic national unde parintii primesc sfaturi medicale legat de problemele copiilor la orice ora din zi si din noapte. La acest serviciu unic in Romania, inspirat dupa un model american, raspund 11 medici cu competente pediatrice.

Saptamana aceasta se implinesc 3 ani de cand a inceput povestea Peditel 1791 la Cluj, un call-center non-stop care ofera, la orice ora din zi si din noapte, sfaturi medicale parintilor panicati de problemele copiilor lor. Peste 43.000 de apeluri din toata tara, din orase si sate, s-au preluat in ultimii trei ani, iar doctori i-au linistit pe parinti si i-au indrumat ce sa faca cu micutul lor in situatii de febra, varsaturi, raceli, diaree, dureri abdominale sau mici accidentari.

„Cand nu stii ce sa faci, fa bine“, spune Cristina Grigore, directorul executiv al Fundatiei Parinti din Romania.

Ea e „mama“ Peditel. Despre acest serviciu, Cristina povesteste ca 11 doctori cu specializari in pediatrie preiau apeluri, ii asculta pe parinti, ii calmeaza deoarece unii plang nestiind ce sa faca.

„Peditel a implinit 3 ani in 14 ianuarie 2017, atunci a fost primul apel. Cu Peditel am incercat sa reactivam, sa reluam legatura fireasca care trebuie sa existe intre medic si parinte in ce priveste in primul rand comunicarea“, spune Cristina.

Acest call-center a fost conceput ca facand parte dintr-un proiect al fundatiei clujene, proiect care se va incheia pe 31 ianuarie. Proiectul, numit „Zambet pentru Copil. Copilaria nu este la Spital“, a fost finantat de fundatia Vodafone, in parteneriat cu Spitalul de Copii din Cluj.

serviciu telefonic de sfat medical pediatric de urgență

Valoarea initiativei este de circa 350.000 de lei

„Este foarte important sa inteleaga oamenii ca noi nu suntem o alternativa pentru 112. Noi suntem sunati atunci cand parintele constata ca are o problema medicala care este non-urgenta“, adauga Cristina Grigore.

In cei trei ani s-au inregistrat 43.863 de apeluri.

„Din octombrie 2016 am depasit 3.000 de apeluri pe luna. Pana-n septembrie 2016, media apelurilor era de 60 pe zi, in octombrie – 91, in noiembrie – 99, iar in decembrie 2016 – 135 de apeluri“, explica „mama“ Peditel.

Povestea proiectului continua cu strangerea de fonduri pentru o a doua linie de garda, adica alti 11 medici care sa preia in timp real apeluri de la parinti din toata tara, dar si cu mentinerea primei linii, motiv pentru care se cere ajutorul comunitatii: se pot face donatii pe site-ul BursaBinelui.ro, pentru a se aduna cei 700.000 de lei necesari.

Momentan sunt vreo 15.000 de lei stransi.

„Pentru mine nu prea exista «nu pot» sau «e imposibil». Cred ca sunt un om simplu, ca milioanele de pe planeta asta care prefera sa vada lucrurile si sa le faca in varianta pozitiva decat in cea pesimista a lui «vai, nu se poate» sau «la altii este mai bine»“, subliniaza Cristina Grigore.

serviciu telefonic de sfat medical pediatric de urgență

Cum a aparut acest serviciu:

„Este responsabilitatea noastra ca si indivizi sa actionam“

Call-center-ul s-a nascut din dorinta de a rezolva o problema cu care aproape toti toti parintii s-au confruntat: febra la mijlocul noptii.

„A fost o intamplare nefericita, cand am avut niste probleme de sanatate cu fiul meu si nu mi-a placut felul in care am fost tratat. Ma simteam aiurea, parca i-am deranjat pe toti la miezul noptii ca am indraznit sa ajung atunci la spital. Nu mi-a venit sa cred, pentru cati bani lasam la stat prin toate taxele pe care le avem de platit…“, declara, in octombrie 2009, pentru „Adevarul“, Catalin Chis, „tatal“ Peditel.

Acesta spune acum, dupa 3 ani de Peditel, ca nu se astepta ca serviciul sa ajunga la impactul pe care-l are si ca proiectele fundatiei nu se vor opri aici. Mai considera ca dincolo de nevoia personala si contextul care a generat aparitia fundatiei, fiecare dintre noi este un constructor/dezvoltator in proximitatea lui:

„Mai cred ca este responsabilitatea noastra ca si indivizi sa actionam si sa facem lucrurile sa fie bine pentru noi personal si pentru cei din jurul nostru, sa nu asteptam ca altii – sefi de stat, primari, sef, vecini, parteneri de viata – sa faca ceva pentru noi si doar ei sa faca pentru ca, nu-i asa, este responsabilitatea altora fata de noi insine“.

Experinta neplacuta a acestui clujean, om de afaceri, l-a determinat sa nu lase lucrurile asa, ci sa le schimbe. „«Parinti Clujeni», acum Fundatia «Parinti din Romania», s-a nascut din dorinta de a aduce schimbare in comunitate“, mai spune Cristina Grigore.

Peditel se inspira dintr-un model functional american. In SUA exista 16 call-center-uri in spitale private, ca sa trieze la telefon urgentele. Cei de la Fundatia „Parinti din Romania“ au preluat modelul si l-au adaptat la piata romaneasca. Au fost motivati si de faptul ca pe forumuri si pe diverse grupuri din social media mamele se sfatuiesc intre ele ce sa faca in anumite situatii in care bebelusii au probleme, in loc sa mearga la medic. „Noi am plecat de la ideea: oare ar fi oportun un astfel de serviciu? Nu ne-am asteptat ca oamenii sa sune asa de mult. Vroiam sa vedem: oare ar fi de interes?“, adauga Cristina.

Ea mai spune ca parintele asteapta ca lucrurile sa se intample foarte repede, si din cauza ca e panicat, si din cauza ca micutul lui sufera, iar asta il doare enorm.

La Peditel 1791, un apel dureaza in medie 8-10 minute, iar apoi, cand inchide telefonul, parintele s-a calmat si stie ce are de facut: aplica ce l-a sfatuit medicul Peditel. Un alt fapt ce-i uimeste pe parinti e ca acelasi medic le spune sa ceara si a doua parere medical, deoarece este dreptul lor.

„Incercam sa gasim o solutie adecvata pentru fiecare parinte. Se recomandam sa ceara si a doua parere daca parintii au o indoiala. Cred ca e singurul serviciu unde medicii spun ca aveti dreptul la a doua opinie. Oamenii zic: «Uau! Un medic imi spune asta?»“, povesteste „mama“ Peditel.

73% dintre apelurile din acesti trei ani au fost incheiate cu un sfat medical aplicabil acasa:

„Asta inseamna foarte mult si mai inseamna ca noi am comunicat corect“.

Nicio plangere nu s-a facut legat de acest serviciu, dimpotriva, zice Cristina, parintii suna sa multumeasca. Cum functioneaza serviciul Parintele suna la 1791 in reteaua Orange sau Vodafone, Telekom sau la *1791 la RCS&RDS si la capatul celalalt ii raspunde un doctor specializat in pediatrie.

E bine de mentionat ca Peditel are 26 de protocoale medicale ce respecta ghidurile internationale la nivel medical, care se regasesc in problemele majore de sanatate pentru copilul mic, adica pana la 5 ani. Asta nu inseamna ca la Peditel nu au sunat si nu pot suna gravide, parinti ce au copii mai mari de 5 ani, chiar si adulti.

„Ei ne spun ca daca suna in alta parte nu le da nimeni o informare. Rolul nostru e sa fim prietenul parintelui, sa stim ca parintele este linistit si copilul este fericit“, adauga Cristina.

In perioada de inceput de ianuarie, cu vreme rea, au sunat multi oameni din zona rurala. „Sunau parintii si ne ziceau ca nici ambulanta nu vine, ca drumul e blocat:

«Spuneti-mi va rog ce-i fac, sunteti singura noastra speranta»“, isi aminteste Cristina Grigore.

La Peditel, 30% dintre apeluri sunt de la sate, iar 5% din acele sate izolate.

sursa

Share.

Leave A Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.