Solutii pentru managementul farmaciei in perioada de criza

0

1075_articolÎntre 30-31 martie 2012 s-a desfășurat la Hotel Alpin din Poiana Brașov cea de-a XI-a ediție a simpozionului Farma Practic organizat de către Houston, companie independentă de comunicare medicală și organizare evenimente. Manifestarea a reunit peste 170 de farmaciști și asistenți de farmacie în principal din județeleTeleorman, Olt, Argeș, Vâlcea, Dolj, Gorj.

Ediția a XI-a a fost coordonată de către drd. Tiberiu Tătaru, manager Spitalul de Pneumoftiziologie „Tudor Vladimirescu” din Târgu Jiu.

Printre lectorii care au susținut prezentări în cadrul evenimentului s-au numărat: prof. dr. Dumitru Lupuliasa, prof. dr. Nicolae Calomfirescu, Prof. univ. dr. Eliza Gofiță, Farm. pr. Adelaida Haiduc, Șef lucr. dr. Elena Dinte, Șef lucr. dr. Corina Ureche, Farm. pr. Angela Bindea, Viorel Vodiță, farm. Rodica Aluaș, farm. Geza Horvath, farm. Tania Dumitrescu, Dr. Liliana Ioniță, Dr. Gabriel Ilie, Dr. Mihaela Cerbu, Dr. Dana Boricean.

Programul conferinței a fost structurat pe două zile, reușind astfel să ofere un cadru propice de comunicare și schimb de opinii între participanți și lectori. Evenimentul a fost creditat EFC și EMC.

Simpozionul a oferit tuturor celor care au participat atât informații legate de afecțiuni și produse nou lansate sau deja prezente pe piață, cât și teme de actualitate precum importanța unei bune coordonări manageriale în farmaciile independente în perioada de criză sau dezbateri despre importanța perfecționării continue a farmaciștilor și asistenților de farmacie.

Farmaciștii și asistenții de farmacie prezenți, dar și lectorii au acordat o atenție deosebită temelor care prezentau soluții diverse pentru managementul farmaciei mai ales în perioada de criză. Printre soluțiile prezentate de catre Europharm Distributie se numără: reducerea costurilor – impact pozitiv în lichidități și totodată în profitabilitatea situațiilor financiare; reducerea stocurilor – impact pozitiv în lichiditati; monitorizarea rezultatelor și luarea deciziilor – impact pozitiv în vânzări și în încasări; eliminarea  locațiilor neprofitabile; amânarea investițiilor. De asemenea, au fost precizate care sunt aspectele pe care trebuie să le avem în vedere când luăm decizii în perioada de criză: asigurarea continuității activității farmaciei; asigurarea posibilității de a efectua plăți către furnizori, către angajați, către instituțiile statului; asigurarea unui grad cât mai mic de îndatorare. Conducerea farmaciei trebuie să urmărească optimizarea stocurilor prin luarea unor decizii strategice și prin identificarea produselor cu viteză mare de rotație, deci cu impact negativ in lichiditati. Astfel se diminuează riscul de a avea pe stoc produse care pot fi scoase de pe lista medicamentelor compensate sau produse deteriorate. De asemenea, în managementul stocurilor trebuie luată în considerare și posibilitatea de apariție pe piață a unui medicament generic cu preț mai mic decat cel din stoc.

Este deja al doilea an în care Europharm Distribuție se alătura evenimentelor regionale Farma Practic organizate de Houston, susținând astfel orientarea companiei noastre spre farmaciile independente. Aceste serii de conferințe ne dau posibilitatea să ne implicăm în dezvoltarea profesională a farmacistului,  comunicând direct cu clienții noștri pe subiecte din practica zilnică sau oferind soluții salvatoare pentru managementul farmaciei în perioada de criză” a declaratViorel Vodiță, Marketing Manager Europharm Distribuție.

Întrebat despre managementul farmaciilor în perioada de criză, prof. dr. farm. Dumitru Lupuliasaeste de părere că,“teoretic vorbind, criza a început în 2007, dar criza în farmacie a început mult mai devreme și va dura mai mult pentru că sunt foarte multe schimbări și îți strică planul pe care l-ai făcut în legătură cu managementul și strategia pentru anul care urmează. Din acest punct de vedere sigur că există câteva modalități pe care colegii le încearcă. Evident, prima înseamnă reducerea cheltuielilor de orice natură, trebuie privit cu atenție orice tip de cheltuială, de personal, de locație, adică orice. Dacă înainte eram obișnuiți că trebuie să avem stocuri de medicamente cel puțin pentru trei luni de zile, în momentul actual stocurile trebuie să ruleze foarte mult, nu trebuie să existe stocuri fiindcă asta înseamnă bani imobilizați. Ar fi două dintre aspectele de contracarea a crizei. De asemenea, să fim tot timpul cu ochii pe noutăți, astfel încât să fim mereu informați vizavi de noile medicamente apărute, de produsele de îngrijire și de tot ceea ce înseamnă produsele pe care farmacistul le poate oferi societății în general”.   

Prezentă pentru prima dată la o ediție Farma Practic, prof. univ. dr. Eliza Gofiță din cadrul UMF Craiova este de părere că Interacțiunea medicilor cu farmaciștii și asistenții de farmacie este extrem de importantă deoarece trebuie permanent să ne perfecționăm chiar și noi alături de ei, trebuie să știm ce este mai nou în domeniu, deoarece numai așa putem să acționăm cel mai bine în folosul pacientului. Colaborarea dintre aceste tabere este extrem de importantă, dar de cele mai multe ori ea nu prea are loc ceea ce poate duce la multe situații defectuoase. Niciodată nu trebuie să minimalizăm rolul farmacistului și al asistentului de farmacie, deoarece aceste două specializări trebuie respectate în ceea ce privește cunoștințele pentru medicamente și pentru schemele de tratament. Importanța farmacologică este un aspect esențial pentru pacient, dar și pentru medic. Putem îmbunătăți relația medic-farmacist prin modul de formare și de perfecționare al amândurora, pentru că dacă ei reușesc să își impună o legătură mai strânsă, totul va fi în avantajul pacientului, care practic este cea mai importantă piesă din cadrul relației medic, farmacist și asistent de farmacie”.

„Mă bucur că astfel de evenimente au început să includă și asistenții de farmacie pentru că și aceștia au nevoie de pregătire, asistentul de farmacie fiind un ajutor permanent pentru farmacist, deoarece el lucrează tot timpul sub îndrumarea farmacistului și este foarte utilă pregătirea asistenților după terminarea studiilor. Mi-ar plăcea să spun că imaginea farmacistului este bună, ar trebui să fie bună, pentru că farmacistul este un profesionist al sistemului de sănătate, este un specialist în domeniul medicamentului. Aș putea să spun că este singurul specialist în domeniul medicamentului, pentru că el are studiile necesare pe care le face pe parcursul facultății și cred că aceasta îi dă dreptul să consilieze pacientul în momentul în care acesta iese de la medic, sau în momentul în care acesta i se adresează direct luia declarat farm. pr. Adelaida Haiduc, vicepreședinte Colegiul Farmaciștilor Cluj.

Sursa: Televiziunea Medicala

Share.

Leave A Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.