Ziua Mondiala a Somnului – 10 legi pentru un somn sanatos

0

Societatea Romana de Pneumologie (SRP) si Sectiunea de Somnologie si Ventilatie Non-Invaziva din cadrul SRP (SSVNI) sarbatoresc vineri, 13 martie 2015, Ziua Mondiala a Somnului, eveniment ce are scopul de a atrage atentia asupra ecoului tulburarilor de somn in viata fiecarui individ si militeaza pentru implementarea legislatiei privitoare la controalele somnografice la persoanele care apartin prin profesie unor categorii de risc pentru siguranta cetatenilor – soferi, controlori de trafic, supraveghetori de trafic, mecanici de locomotive, etc.

,,Dormi sanatos traiesti fericit si bucuros”

Sloganul sub care se desfasoara Ziua Mondiala a Somnului in acest an este ,,Dormi sanatos traiesti fericit si bucuros” si sublinieaza necesitatea constientizarii efectelor insomniei asupra calitatii vietii.

Cu aceasta ocazie, Sectiunea de Somnologie si Ventilatie Non-Invaziva solicita introducerea CPAP (Continuous Positive Airway Pressure – tratamentul de electie al sindromului de apnee in somn) pe lista dispozitivelor compensate, crearea compartimentelor de somnologie si a unor pachete de spitalizare de zi pentru somnologie, ca urmare a Directivei Comisiei 2014/85/UE din data de 1 iulie 2014 care solicita includerea sindromului de apnee in somn de tip obstructiv pe lista patologiilor ce necesita evaluarea la acordarea sau reinnoirea permisului de conducere.

Un numar deloc neglijabil din accidentele mortale de pe autostrazi provocate de adormirea la volan au fost asociate cu tulburari ale somnului, persoanele care sufera de apnee in somn fiind de 6 ori mai expuse riscului de a fi implicate intr-un accident de masina din cauza oboselii.

“S-a constatat ca la persoanele care sufera de somnolenta riscul de a face accidente creste de 10 ori. Tratamentul poate reduce numarul de cazuri si gravitatea accidentelor. In Romania, aproximativ 22.000 de oameni au fost diagnosticati cu SAS si doar circa 4.500 sunt tratati. Aderenta scazuta la tratament este cauzata tocmai de lipsa compensarii tratamentului”, a declarat Dr. Oana Deleanu, Presedinte Sectiunea de Somnologie si Ventilatie Non-Invaziva din cadrul SRP.

Pe de alta parte, suntem bucurosi sa va anuntam includerea Ventilatiei Non-Invazive pe lista Pachetelor de servicii medicale de baza pentru ingrijiri medicale la domiciliu si ingrijiri paliative la domiciliu pentru bolile neuromusculare, fibroza chistica si bolile restrictive ale cutiei toracice ca urmare a emiterii HG nr. 400 /2014 publicat in Monitorul Oficial 366/19.05.2014.

Somnul de calitate este unul dintre cei mai importanti factori ce pot influenta starea de sanatate a populatiei

Hipersomnolenta si insomnia sunt o o problema globala care ameninta sanatatea si calitate vietii. Amandoua pot fi prevenite si tratate.

“La copii, alaturi de nutritie si de exercitiul fizic, somnul este vital pentru evitarea obezitatii. In plus, hipersomnia sau insomnia afecteaza activitatea zilnica, performanta si relatiile sociale. Pe termen scurt, insomnia are impact asupra memoriei, atentiei si invatarii iar pe termen lung poate duce la obezitate, diabet, scaderea apararii imunologice sau chiar unele cancere!”, a declarat Prof. Dr. Florin Mihaltan, presedintele Societatii Romane de Pneumologie.

„Somnul trebuie inclus in strategia de preventie a obezitatii la copii si adolescenti. Este necesar ca rolul sau sa fie inteles ca fiind unul important, mici modificari in durata somnului putand aduce un real beneficiu in echilibrul energetic al copiilor”, a declarat Dr. Mihaela Oros – Presedinte Asociatia pentru Tulburarile de Somn la Copii si Adolescenti.

Marcata in preajma echinoctiului de primavara la nivel international, Ziua Mondiala a Somnului urmareste o gestionare mai buna a somnului pentru a preveni efectele lipsei acestuia in desfasurarea vietii sociale, tulburarile de somn amenintand grav calitatea vietii. In acest sens foarte importanta este respectarea celor 10 legi pentru un somn sanatos.

Cele 10 legi pentru un somn sanatos – igiena somnului – la adult:

  • Fixeazã o orã de mers in pat si ora de trezire
  • Dacã aveti obiceiul de a face siesta, nu depãsiti 45 de minute de dormit in timpul zilei
  • Evitarea ingestie de alcool in exces si a fumatului, cu 4h inainte de a merge la culcare
  • Evitarea cafelei cu 6 ore inainte de culcare (cafea, ceai, apã mineralã, ciocolatã).
  • Evitarea mancãrurilor condimentate, si a dulciurilor cu 4h inainte de a merge la culcare.  Un “snack” usor este de preferat
  • Exercitiile regulate sunt binevenite, dar nu inainte de a intra in pat
  • Folosirea unui pat confortabil, saltea confortabilã, temperaturã confortabilã pentru somn si o camerã bine ventilatã
  • Excluderea oricãrui zgomot care distrage atentia si eliminarea cat mai mult a luminii
  • Patul sã fie rezervat doar pentru somn sau sex.
  • Nu folositi patul pe post de birou, loc de muncã sau spatiu de recreere.

Principiile somnului sanatos la copil – pana la 12 ani

  • Se va merge in pat in fiecare noapte la aceeasi orã – de preferat inainte de ora 21:00.
  • Durata somnului trebuie sa fie apropiatã de cea recomandatã la grupa de varstã
  • De stabilit o rutinã consistentã legatã de orele de somn
  • Crearea de conditii in dormitor: rece, intuneric si liniste
  • Incurajat sã adoarmã independent, singur
  • De evitat lumina puternicã la ora de culcare si in timpul noptii si o crestere a expunerii la luminã spre dimineatã
  • De evitat mesele incãrcate si exercitiile viguroase in apropierea orelor de somn
  • Toate aparatele electronice, incluzand televizoare, computere, telefoane sunt in afara camerei si de limitat folosirea elctronicelor inainte de culcare
  • De evitat cafeina, bãuturi carbonatate, ceaiuri (inclusiv ice tea)
  • Pãstrarea unui program regulat, inclusiv a orelor de mese consistente
Share.

Leave A Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.