Cum sa-ti controlezi stresul inainte si in timpul examenului

1

Dai Bacalaureatul, urmeaza examenul de admitere la Medicina? Invata sa-ti controlezi stresul inaintea sau in timpul celor cateva ceasuri hotaratoare pentru viata ta.

Stresul este o stare intensa si neplacuta care, pe termen lung, are efecte negative asupra sanatatii, performantelor si productivitatii. Stresul este o reactie individuala si rezultatul interactiunii dintre exigentele mediului pe de o parte si resursele, capacitatile si posibilitatile individului pe de alta parte. Este important de amintit ca stresul nu este numai rezultatul unor evenimente majore negative ci, de asemenea, al unor tensiuni si presiuni zilnice. Acestea din urma, prin frecventa lor, au un rol important în mediul profesional si afecteaza mai mult individul decât evenimentele negative majore, dar mai rare.

Lista de mai jos prezinta posibilele simptome ale stresului pe care oamenii le pot avea din diferite cauze. Este necesar sa poata fi cunoscute schimbarile fizice, emotionale care pot indica starea de stres. Unele persoane au o reactie acuta la stres, altele pot avea simptome în timp, acestea fiind cumulate cu diferite alte probleme de sanatate. Reactia imediata acuta este de panica, anxietate, cresterea pulsului, transpiratie, senzatie de uscare în gura sau tremuraturi. Starea de stres pe o durata mai îndelungata poate cauza dureri de cap, ameteli, tulburari de vedere (vedere încetosata), dureri ale cefei si umerilor, mâncarimi ale pielii etc.

Stresul – simptome fizice:
– dureri de cap
– tensiune
– stare de oboseala,lipsa relaxarii
– indigestie
– palpitatii
– dificultati respiratorii
– stare de voma
– iritatii ale pielii
– stare de lesin
– transpiratie excesiva
– susceptibilitate la alergii
– constipatie sau diaree
– crestere sau scadere rapida in greutate
– frecvente raceli, gripe sau alte infectii minore

Stresul – simptome pe plan intelectual:
– dificultati în luarea deciziilor
– tulburari de memorie
– incapacitatea de concentrare
– tulburari ale somnului
– stare de îngrijorare
– lipsa de ordine în gandire
– erori
– intuitie scazuta
– persistenta gândirii negative
– gandire pe termen scurt mai mult decât pe termen lung
– decizii pripite

Stresul – simptome pe plan emotional:
– nervozitate si iritabilitate
– anxietate, sentimentul de insecuritate
– proasta dispozitie
– sensibilitate mare la critici
– mai multa suspiciune
– deprimare
– sentiment de incordare nervoasa
– mai multa îngrijorare fara motiv
– lipsa entuziasmului
– lipsa simtului umorului
– alienare
– mai putina satisfactie în viata
– lipsa motivatiei
– subestimare, pierderea increderii în sine
– lipsa satisfactiei în munca

Stresul – schimbari de comportament:
– neliniste, agitatie
– sociabilitate redusa
– pierderea apetitului sau supraalimentare
– insomnie
– consum mai mare de alcool
– consum mai mare de tigari
– continuarea lucrului acasa
– prea preocupat de problemele de serviciu pentru a se relaxa si a se ocupa de propria persoana
– tendinta de a minti pentru a acoperi greselile
– comportament necorespunzator (tendinta de a se certa,abuzuri verbale,etc.)
– productivitate redusa
– predispozitie spre accidente de munca
– dificultate în vorbire (balbaiala, tremurul vocii)

Stresul inaintea examenelor – ganditi ca… atletii

Putin stres este necesar pentru a stimula energia si concentrarea. Cand stresul este însa prea mare, este util sa învatati sa-l stapaniti pentru a nu va deranja în timpul examenului.

Stresul cedeaza la respiratia abdominala. Activeaza astfel sistemul nervos parasimpatic. Inspirati încet folosindu-va muschii abdominali, timp de cinci secunde, imaginându-va o minge de plaja care se umfla în stomacul dumneavoastra. Expirati lent, timp de cinci secunde, imaginandu-va cum aceeasi minge începe sa se dezumfle. Mainile dumneavoastra trebuie sa va confirme faptul ca respiratia vine din stomac, nu din piept.

Majoritatea oamenilor recurg la respiratia toracica, ceea ce provoaca tensiuni. Or, cel mai bun mijloc de a regasi linistea emotionala este acela de a se reconecta la respiratia abdominala.

Adoptati o atitudine pozitiva – iata un exercitiu bine cunoscut de atletii care se pregatesc sa castige o cursa sau un meci: adoptarea unei atitudini pozitive! Ganditi-va la toate succesele avute (chiar si la cele mai mici) si revedeti-le. Aceste imagini sunt asociate atunci în mod inconstient cu placerea de a face ceva bine si de a reusi. Retraindu-le, eliberati un hormon numit endorfina care are particularitatea de a favoriza starea de bine. Este momentul de a face plinul pentru a pune toate sansele de partea dumneavoastra si de a va imagina apoi aceeasi energie in sala de examen: linistea interioara si concentrarea îsi vor da mâna, arata Agerpres.

Share.

1 Comment

  1. Nicolae Anton on

    Eu am avut emotii foarte mari, cand am dat BAC-ul. Am avut insa, noroc de bunica mea care, dupa prima proba la romana, vazandu-ma asa de speriat, mi-a spus sa iau laptisor de matca pur. Am inceput sa iau atunci, si la probele urmatoare deja eram mai stapan pe mine si mult mai concentrat. Sigur ca ceva emotii mai erau, dar chiar fara emotii nu se poate. Si apoi a urmat examenul de admitere la facultate… si acolo, am avut foarte mult de invatat. Am invatat, dar nu am fost atat de stresat. Am avut cativa colegi care au ratat admiterea, din cauza stresului. Eu am avut noroc cu laptisorul de matca pur. E adevarat, nu iti baga in cap materia, dar te ajuta sa te concentrezi mai bine si sa fii mai linstit.

Leave A Reply