Drama traita de copiii cu dizabilitati in Romania

Drama traita de copiii cu dizabilitati in Romania

0

Peste 31.000 de copii cu dizabilitati din Romania sunt segregati in peste 170 de scoli speciale, desi Conventia ONU pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilitati instituie dreptul persoanelor cu dizabilitati la educatie incluziva! Vezi prima radiografie a sistemului de educatie speciala din Romania.

Joi, Centrul European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilitati, in parteneriat cu Biblioteca Nationala a Romaniei, American Corner Bucuresti si Ambasada Statelor Unite la Bucuresti a organizat Conferinta ”DARE for Children with Disabilities”. CEDCD a prezentat, cu acest prilej, rezultatele preliminare ale primei cercetari realizate la nivel national cu privire la calitatea si dimensiunile sistemului de educatie speciala din Romania.

Realitati dure, legate de copiii cu dizabilitati, relevate in studiu

Studiul arata ca peste 31.000 de copii cu dizabilitati din Romania sunt segregati in 176 scoli speciale, desi autoritatile raporteaza un numar semnificativ mai mic, respectiv 11.904 copii cu dizabilitati. Din totalul copiilor cu varsta de scolarizare, 17.975 copii cu dizabilitati nu sunt scolarizati, motivele fiind legate de:
– neadaptarea serviciilor de educatie la nevoile copiilor,
– distanta mare fata de scolile speciale (marea majoritate a scolilor se afla in mediul urban central si urban periferic)
– lipsa de transparenta dublata de neimplicarea parintilor de catre reprezentantii scolilor speciale in procesul educational.

Din totalul de 176 de scoli speciale din Romania, doar 15,8% sunt unitati de invatamant liceal, fapt care reflecta perceptia autoritatilor cu privire la lipsa de perspective a copiilor cu dizabilitati in societatea romaneasca si neincrederea in potentialul lor evolutiv.

Calitatea procesului educational in scolile speciale este reflectat si de procentul extrem de scazut de copii cu dizabilitati, care reusesc sa faca trecerea de la sistemul special la invatamantul de masa. Astfel, in perioada 2010 — 2015, din 3.085 copii cu dizabilitati inscrisi in scolile speciale din Bucuresti, doar 39 au reusit sa acceseze scolile de masa.

O alta caracteristica a procesului educational in scolile speciale o reprezinta caracterul formal al evaluarilor copiilor inscrisi, fapt dovedit de procentele de promovabilitate ale elevilor, care in medie depasesc 95%.

Din interviurile realizate cu parinti de copii cu dizabilitati aflam ca elevii cu dizabilitati severe, asociate, uneori non-verbali sau fara mobilitate sunt evaluati sistematic cu calificative de Foarte bine si nota 10 la materii precum: Limba Romana—scris si citit, Matematica, Educatie Fizica, Religie! ”Acesta este sistemul de educatie speciala din Romania, gol, doar pe hartie”, sustine mama a doi gemeni cu paralizie cerebrala.

Din cercetarea efectuata, au fost identificati patru factori majori de risc cu privire la dreptul la educatie al copiilor cu dizabilitati:
– factori in legatura cu familia/copilul
– existenta unei dizabilitati asociate
– domiciliul in mediul rural
– factori in legatura cu sistemul
– calitatea slaba a serviciilor educationale
– mecanisme formale de evaluare a elevilor cu dizabilitati

”Manifestarea unuia sau mai multor factori de risc dintre cei enumerati mai sus, sunt de natura sa conduca la anularea dreptului la educatie al copiilor cu dizabilitati”, spun cei care au realizat studiul.

Madalina Turza, CEDCD: Noi trebuie sa ne adaptam la nevoile copiilor nostri, nu ei la sistemul nostru de invatamant

”Pentru ca scolile in care exista integrare creeaza societati in care exista integrare. Daca recurgem la izolare in cazul copiilor, atunci vor fi izolati si ca adulti. Iar acest lucru este rau pentru toata lumea. Tinerii aflati in scoala au nevoie sa fie prieteni cu cei cu nevoi speciale, ca sa invete sa nu le fie teama si sa invete ca poti avea prietenii autentice cu oameni aflati la niveluri diferite de abilitate. Cand un copil e in preajma altui copil cu nevoi speciale, isi dezvolta compasiunea si dorinta de a-i ajuta pe ceilalti”, transmite Madalina Turza, director executiv CEDCD.

Csaba Asztalos, presedinte Consiliul National pentru Combaterea Discriminarii a afirmat ca ”se observa o crestere a numarului de sesizari si petitii in ceea ce discriminarea pe criteriul dizabilitatii, inclusiv pe segmentul de acces la educatie. Totodata, remarcam din continutul petitiilor faptul ca sistemul pedagogic si profesorii nu sunt pregatiti sa gestioneze copiii cu dizabilitati”.

CEDCD invita Ministerul Educatiei si factorii de decizie la un dialog deschis si onest, care presupune initierea unor reforme profunde in sistemul national de educatie, pentru implementarea prevederilor Conventiei ONU pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilitati si pentru asigurarea dreptului efectiv la educatie incluziva al copiilor cu dizabilitati.

”Acesta este tipul de societate de care avem cu totii nevoie, pe care ne-o dorim cu totii. E bine pentru copiii cu nevoie speciale, e bine pentru cei care se dezvolta fara provocari deosebite. ‘Corect’ nu inseamna ca toata lumea primeste acelasi lucru, ci ca fiecare primeste ce are nevoie pentru a avea succes. Clasele trebuie sa poata gazdui copii cu moduri si capacitati diferite de invatare. Noi trebuie sa ne adaptam la nevoile copiilor nostri, nu ei la sistemul nostru de invatamant”, afirma Madalina Turza, director executiv CEDCD.

CEDCD propune factorilor de decizie realizarea unui Program National de Desegregare, care sa urmareasca trecerea de la educatia speciala, la educatia de tip incluziv a copiilor cu dizabilitati din Romania pe baza unor masuri etapizate si prin alocarea de resurse dedicate.

Share.

Leave A Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.