Legatura dintre durerile de cap si alimentatie – sfaturile Nutritionist-Dietetician Anisia Vorinca

0

Atunci cand durerile de cap nu au cauze medicale precise si diagnosticate, acestea pot fi declansate de stilul de viata. Acesta include odihna insuficienta, care aduce dupa sine, de obicei, o stare continua de tensiune si stres, lipsa activitatii fizice regulate, care sa oxigeneze sangele si sa puna limfa in miscare si o alimentatie proasta, de-a dreptul, amplificata, uneori, de vici, precum fumatul sau alcoolul, care aduc si mai multi compusi toxici in organism.

Din pacate, singura masura pe care o iau oamenii, de cele mai multe ori, este indepartarea simptomelor, adica a durerii propriu-zise, prin intermediul medicamentelor antiinflamatoare, betablocante sau analgezice, insa nu si a cauzei. Din lipsa de informatie sau de interes – de ce sa nu recunoastem – aceste persoane cred ca sunt pecetluite pe vecie cu aceasta pacoste.

Pentru ca in adolescenta sufeream de migrene, iar in urma multor incercari si a studiului individual am izbutit a ma vindeca permanent de ele, cred cu tarie ca schimbarea stilului de viata, respectiv a alimentatiei in primul rand, vine de hac acestei napaste.

Prin urmare, daca suferiti de migrene, trebuie sa constientizati ca ceva nu este in regula si este bine sa incepeti a analiza posibilele cauze. Printre acestea se numara:

  • Stresul, depresia, anxietatea, oboseala cronica;
  • Fluctuatiile hormonale asociate cu ovulatia si menstruatia, cu utilizarea de contraceptive orale sau terapia de substitutie hormonala in timpul menopauzei;
  • Somn, odihna insuficient/a;
  • Schimbari ale conditiilor de mediu: temperaturi scazute sau ridicate, expunere prelungita la soare, umiditate, ploaie, scaderea presiunii atmosferice, schimbari de altitudine etc;
  • Stimuli senzoriali intensi: lumina puternica sau intermitenta, zgomot, mirosuri puternice etc;
  • Exercitiu fizic excesiv;
  • Tensiune rezultata din incordarea sau contractia muschilor si spatelui;
  • Post alimentar tinut incorrect.

Si, nu in ultimul rand, unele alimente, a caror problematica o voi detalia putin in randurile urmatoare.

Urmatorii compusi din alimente sunt asociati cu aparitia migrenelor, atunci cand se consuma frecvent si in cantitati mari:

  • Tiramina: branzeturi maturate;
  • Nitritii: mezeluri (cititi eticheta!)
  • Feniletilamina: ciocolata;
  • Glutamatul de sodiu (cititi eticheta!): potentiator de aroma folosit in alimente procesate, de calitate indoielnica si in condimente tip vegeta, dar si in bucataria asiatica;
  • Aspartamul (cititi eticheta!): indulcitor artificial, inlocuitor al zaharului in unele alimente, dulciuri si bauturi “racoritoare”;
  • Cafeina: consumul ridicat de cafea sau bauturi care contin cafeina este asociat cu aparitia migrenelor

Dietoterapia rationala si echilibrata este fundamentala in tratarea durerilor de cap, chiar si in conditiile in care nu se stie cu certitudine, in contextul cunostintelor stiintifice actuale, de ce unele alimente sau grupe de alimente declanseaza o criza migrenoasa sau de ce un anumit tip de alimentatie imbunatateste starea de sanatate a persoanelor afectate de cefalee. Totusi, practica medicala traditionala si cercetarile stiintifice cele mai recente confirma faptul ca unele alimente declanseaza durerile de cap si ca, pe de alta parte, alimentatia adecvata previne aparitia lor sau, daca ele apar, contribuie la ameliorarea lor.

Alimente recomandate:

  • Cereale integrale: ovaz, orez, secara, orz, grau kamut, alac, spelta, germeni de grau, mei;
  • Alimente bogate in potasiu: legume si frunze verzi, banane, cirese, cartofi, caise, pepene, struguri, grapefruit, portocale, pere, morcovi, ciuperci, sfecla, rosii etc;
  • Leguminoase: fasole, naut, linte, soia;
  • Legume verzi: broccoli, anghinare, spanac, fasole verde, orice frunze verzi;
  • Seminte si fructe oleaginoase: migdale, alune, nuci de Brazilia, seminte de pin, chia, in, dovleac, floarea-soarelui.

Consumul acestor alimente nu doar contribuie la obtinerea si pastrarea sanatatii (fapt care constituie, el insusi, o metoda de preventie a migrenei), ci stimuleaza si circulatia sangelui prin vasele sanguine. Ele nu contin grasimi saturate si cresc cantitatea de fibre din alimentatia noastra.

Bauturi recomandate:

  • apa,
  • sucul natural de legume si fructe,
  • diverse ceaiuri (rozmarin, valeriana, paducel, floarea pasiunii, tei, mac rosu de camp, roinita, armurariu, ginkgo, salcie alba, spilcuta etc.).

Ele ofera vitamine, magneziu si saruri minerale care imbunatatesc starea generala a organismului. De asemenea, sucurile sunt deosebit de importante, datorita aportului de vitamina B6 si C, care previn cefaleea indusa de histamina.

Alimente a caror consum ar trebui REDUS:

  • Toate alimentele care contin grasimi saturate: lactate, oua, carne, margarina, grasimi vegetale hydrogenate;
  • Condimente si mirodenii: s-a observat ca anumite condimente si mirodenii declanseaza durerea migrenoasa la unele persoane, de aceea se recomanda evitarea lor pana la vindecarea completa a migrenelor;
  • Conservantii, indulcitorii si alti aditivi din alimentele procesate;
  • La unii pacienti s-a inregistrat o legatura intre urmatoarele alimente si declansarea durerilor migrenoase: lapte de vaca, grau, oua, portocale, rosii, secara, orez, peste, struguri, ceapa, usturoi, soia, carne de porc, arahide, nuci, caju, lapte de capra, porumb, ovaz, zahar din trestie, drojdie, mere, piersici, cartofi, carne de pui, banane, capsuni, pepene, morcovi – urmariti deci cu atentie momentul in care apare durerea si faceti o retrospectiva pentru a descoperi posibila cauza.

Alimente a caror consum ar trebui ELIMINAT: branzeturi maturate, ciocolata, carnuri conservate, mezeluri, ficat de pui, hering, caviar si inlocuitori, fructe de mare, bucataria orientala, carbohidrati rafinati (zahar alb, faina alba).

Bauturi ce trebuie ELIMINATE: alcoolul, cafea, bauturi energizante, ceaiuri energizante (verde, negru, yerba mate, chinezesc etc.), cola si alte bauturi carbogazoase.

Pentru ca toate inceputurile sunt grele, doresc sa va ofer cateva masuri generale cu care sa porniti. Aveti mereu in minte sa faceti cu toata constientizarea ceea ce puteti, nici mai mult, nici mai putin!

  • Luati masa la ore regulate;
  • Nu mancati, cu 2-3 ore inainte de culcare;
  • Evitati mesele copioase – incepeti, prin urmare, cu simplificarea asocierilor alimentare in cadrul aceleasi mese.
  • In principiu, nu consumati la aceeasi masa mai multe alimente concentrate, precum carnea, lactatele, ouale.
  • Alegeti doar o categorie si asociati-o cu legume usor gatite si o salata din cruditati.
  • Va rog sa nu ma credeti pe cuvant, incercati si vedeti daca aceste masuri dau rezultate.
  • Evitati cartofii prajiti si alimentele foarte condimentate, insotite de sosuri grase;
  • Evitati grasimile animale: carnuri grase, untura, branzeturi grase, galbenus de ou.

Mancati, deci, alimentele, in starea lor cat mai naturala, gatiti-le bland, astfel incat sa se pastreze cat mai multi nutrienti si sa nu se genereze compusi toxici, in urma modurilor de gatire agresive (prajit, gratar pe foc).

Inarmati-va cu rabdare si insufletire, urmati treptat recomandarile, pastrandu-va armonia cu psihicul si emotiile dumneavoastra, iar rezultalele nu vor intarzia a se descoperi. Organismul are uimitoarea capacitate de a se regenera daca i se ofera substratul nutritiv potrivit.

Din respect pentru sanatate,

Anisia

Anisia Vorinca, nutritionist-dietetician, contributor Televiziunea Medicala

Anisia Vorinca este nutritionist-dietetician licentiat, masterand in cadrul programului de
Nutritie Clinica si Comunitara al Universitatii de Medicina si Farmacie “Victor Babes” Timisoara si
membra in Asociatia Dieteticienilor din Romania. Serviciile oferite sunt de consiliere profesionala in
domeniul nutritiei si dieteticii, pentru un stil de viata sanatos, scadere si crestere in greutate,
dietoterapie in functie de afectiune, nutritia femeii gravide, nutritie pediatrica, nutritie geriatrica,
nutritie oncologica, nutritie sportiva, consultanta nutritionala in gradinite si scoli, sustinerea de seminarii si cursuri de nutritie.
https://www.facebook.com/Nutritionist-Dietetician-Anisia-Vorinca-1615743205362524/

 

Share.

Leave A Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.