Alimentul-minune! Zece motive ca sa consumi hrisca

Alimentul-minune! Zece motive ca sa consumi hrisca

0

Este net superioara, ca elemente nutritive, graului! Ajuta memoria, combate depresia, previne cancerul, reduce colesterolul, e buna in curele de slabire. Vorbim de hrisca – vezi cum sa o gatesti!

Ce este hrisca?

La fel ca si graul, hrisca este o planta cultivata de mii de ani, boabele sale fiind folosite sub forma de faina. Originara din Asia, hrisca a fost raspandita in Europa de catre mongoli si turci, iar astazi este o planta apreciata de milioane de oameni, adepti ai unui regim de viata sanatos. Cel mai mare cultivator si exportator de hrisca este Rusia, deoarece acolo este considerata un aliment de baza, fiind utilizata in diferite forme. Potrivit datelor istorice, hrisca a fost cultivata pentru prima data in China, in jurul anilor 6 000 iH, iar in Europa a ajuns abia in jurul anului 2600 iH. In Romania, hrisca era des utilizata in secolul al XIX-lea, in prezent are mare cautare in Bucovina, unde este un ingredient traditional pentru sarmale.

Hrisca este bogata in vitaminele E, B1 si B2 dar si in proteine, carbohidrati, fibre, fosfor, magneziu, cupru, zinc, mangan, seleniu si fier. Desi nu face parte din clasa cerealelor (este o planta ierboasa inrudita cu rubarba si stevia creata), hrisca este net superioara graului, prin elementele nutritive care protejeaza organismul de factorii externi si il fortifica mai ales in sezonul rece si la inceputul primaverii.

Cum o putem savura?

Se consuma plantele verzi, plantutele (de 5-7 zile) si fructele, care sunt tari, asemanatoare cu semintele de floarea soarelui, dar mult mai mici in dimensiuni. Desi nu este o cereala, hrisca intruneste calitatile fainei de grau integrale. Semintele de hrisca pot fi consumate crude, fierte sau prajite, simple sau in amestec cu alte alimente, in salata sau pot fi macinate si folosite in numeroase combinatii.

In magazine se gaseste faina de hrisca Pirifan, din care se poate face paine, se fac prajituri si biscuiti. Este, de asemenea, folosita in retetele de turtite si fursecuri dietetice si se pote folosi la prepararea unei budinci (ca in reteta de mai jos).

E bine sa o consumati o data la doua zile, impreuna cu cerealele preferate: grau, secara, ovaz sau orez. Pe saptamana, este indicat consumul a aproximativ 300 de grame de hrisca. Mierea obtinuta din florile de hrisca este bruna si extrem de parfumata.

De ce… hrisca

1. S-a constat, in urma unor studii, ca hrisca are un rol important in mentinerea nivelului scazut de glucoza.
2. Datorita compozitiei sale hrisca, este inclusa in alcatuirea unor meniuri variate, in dietele multor boli, iar recent a fost inclusa in curele de slabire.
3. Terciul de hrisca si lapte are rol in combaterea diabetului dar are rol in cresterea secretiei unui neuromediator – dopamina – cu rol in combaterea depresiei. Tot pentru diabetici, un amestec de hrisca cu iaurt (lasat peste noapte pentru fermentat) este extrem de eficace.
4. Este recomandata pentru cei care sufera de afectiuni cardio-vasculare in general si arteroscleroza si hipertensiune arteriala in special, celor cu edeme de diferite naturi, persoanelor cu diabet zaharat si fragilitate vasculara, combate hemoragiile
5. Scade probabilitatea de a face numeroase forme de cancer (cancer gastric, pulmonar, esofagian sau colo-rectal)
6. Fiind bogata in fibre alimentare insolubile, in lizina (un aminoacid esential), magneziu, in cupru organic şi vitamine din complexul B, hrisca contine substante cu efect diuretic, care reduc excesul de apa din corp.
7. Mentine tanar sistemul nervos, imbunatatind capacitatea de retinere şi memorare
8. Caracteristicile specifice ale proteinelor din hrisca şi raportul unic de aminoacizi din compozitie, face hrişca un aliment de neegalat in reducerea nivelului de colesterol
9. Previne aparitia pietrelor la bila
10. Hrisca nu contine gluten şi poate fi consumata in siguranta de persoanele care sufera de boala celiaca

Retete din hrisca. Reteta din boabe de hrisca: ghiveci de legume cu hrisca

Se inmoaie hrisca cu atentie de maimulte ori, dupa care se adauga doi morcovi si o telina taiate cuburi si inabusite in prealabil in ulei. Se adauga apoi patru ardei kapia taiati fideluta, 500g fasole taiata si se acopera pentru a se inabusi in sucul propriu. Spre final se adauga doua rosii taiate, doi dovlecei si bucati dintr-o vanata. Se ia de pe foc si se adauga verdeata tocata marunt.

Reteta din faina de hrisca: budinca de hrisca

Faina de hrisca se combina cu lapte vegetal, o banana, doua smochine sau curmale si seminte crude, se pun la blender si se mixeaza pana cand capata consistenta unei budinci. Rezultatul se poate consuma alaturi de biscuiti digestivi si poate reprezenta o gustare sanatoasa si care nu va avea decat efecte benefice asupra organismului.

Materialul a fost realizat in cadrul campaniei de informare si crestere a respectului de sine a femeilor ”Frumusetea la 40 de ani”, proiect derulat in perioada martie 2015 – februarie 2016.

Share.

Leave A Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.